Analize relevante pentru vitamina B12 și vitamina D.

Înțeleg și susțin nevoia de a acționa în sprijinul menținerii sau redobândirii sănătății, atâta timp cât ea nu derivă din frică, panică, haos, pentru că un astfel de context nu poate atrage decât sfaturi, terapeuți și acțiuni similare. Articolul de azi nu e pentru cei care au exclus (sau se gândesc să excludă) din alimentație hrana de origine animală, nu e nici despre „Hai să dăm năvală la analize sau la farmacie”, ci despre ce analize sunt relevante, dacă simțim că vrem să facem o verificare.

De câte ori am ocazia reamintesc că simpla ingerare a unor alimente sau suplimente nu este neapărat suficientă pentru a corecta sau a preveni o deficiență din organism, din contră poate face mai mult rău decât bine, vă explic imediat de ce. De câte ori vizăm să aducem un anumit nutrient în organism în scop profilactic sau terapeutic, trebuie să ținem cont că nutrientul respectiv – pentru a considera misiunea noastră încheiată cu succes – trebuie să fie absorbit în sânge și apoi metabolizat (asimilat și utilizat de celule). Altfel, acțiunea noastră duce la o încărcare a organismului cu elemente neutilizabile, care vor suprasolicita rinichii, ficatul, vezica biliară și care se pot depune pe vasele de sânge sau pe oase.

„Vitamina B12 este numită «regina vitaminelor» – nicio altă vitamină nu exercită o influență comparabilă asupra bunăstării fizice, mentale și emoționale a oamenilor. Ea joacă un rol esențial pentru sănătatea sistemului nervos, a metabolismului, formarea sângelui și detoxifiere. Datorită culorii sale, se numește «vitamina roșie». Este singura vitamină care nu poate fi produsă sintetic, în laborator”. (Dr. John Switzer)

„Vitamina D este numită «vitamina soarelui». Lumea a știut mereu ca se produce la nivelul pielii prin expunere la soare. Abia în anii ’70 s-a acceptat ideea că este ceva mult mai complex decât se credea și că de fapt avea de parcurs un întreg circuit prin organism pentru a ajunge la forma în care intenstinele să asculte de ea, forma activă adică și să absoarbă eficient calciul din alimentație, să se asigure că nivelul lui în sange e normal și că avem oase sănătoase.” (Dr. Michael F. Holick).

Pentru a avea o strategie adecvată de echilibrare a vitaminei B12 și D în corp, solicitați pentru început analize relevante. Nu toți medicii sunt la curent cu aceaste analize de laborator relativ noi, de aceea sunt și foarte rar utilizate în practica medicală.

Sursa foto: Thinkstock by Getty-Images

Sursa: Thinkstock by Getty-Images

Analiza de acid metilmalonic în urină și/sau sânge (ser)
– specialiștii îl numesc”etalonul de aur” dintre toate analizele pentru B12 –

Există studii care au demonstrat că acidul metilmalonic în sânge este un marker mai relevant şi mai precoce al deficienţei de vitamina B12, decât determinarea concentrației acesteia în sânge.

Când vitamina B12 nu e asimilată și metabolizată de celule, atunci acidul metilmalonic se acumulează în sânge sau în urină. De aceea specialiștii consideră că analiza acidului metilmalonic în sânge și/sau în urină este o evaluare 100% relevantă a metabolismului vitaminei B12 și că testul seric, analiza convențională, cea prin care se determină concentrația de B12 din sânge, nu e una pe care ne putem bizui 100%, din cel puțin două motive:

  1. Poți să ai un rezultat normal de B12, adică o valoare care se încadrează în intervalul de laborator, și totuși să suferi de un dezechilibru interior al acesteia. O valoare relativ normală de B12 nu reprezintă un indicator de funcționare adecvată a metabolismului acestei vitamine.
  2. Această analiză nu poate determina concentrația de vitamina B12 din creier (concentrația de vitamină B12 în sistemul nervos și în lichidul cefalorahidian poate fi mai mică decât în sânge).

Analiza 25 (OH)D
calcidiol sau 25-hidroxivitamina D, forma circulantă – 

25(OH)D este principalul rezervor de vitamina D, forma circulantă, de depozit, produsă de ficat și ceea ce medicii ar trebui să verifice pentru a determina cu acuratețe în ce stadiu ne aflăm. Dar mulți medici încă cer greșit analiza pentru vitamina D, mai ales în cazul osteoporozei sau al rahitismului, adică verifică forma activă, produsă de rinichi (calcitriol sau 1,25-dihidroxi vitamina D). Și când se întorc rezultatele de laborator care indică valori normale, ei concluzionează eronat că totul e în regulă cu nivelul de vitamina D. Cu toate astea e posibil să suferim de un deficit sever, chiar dacă nivelul de formă activă este normal sau crescut.

“Înca un aspect esențial este că nivelul calciului în sange este de obicei normal în cazurile de carență de vitamina D. Majoritatea medicilor se uită la valorile calciului seric și, dacă nu văd nimic ieșit din parametri, trag în mod automat concluzia că în corp totul e în regulă cu vitamina D. Ceea ce nu e neaparat adevarat. Nici valoarea calciului, nici a calcitriolului (1,25 – vitamina D) nu ne pot spune daca ducem lipsă de vitamina D. Trebuie să măsuram doar 25- vitamina D (calcidiol); nu acceptati nici un alt marker, indiferent de ce va spune doctorul vostru.” (Holick, F. Michael, PhD, MD: The Vitamin D Solution, Penguin Group 2010)

De ce se face analiza formei circulante și nu a celei active, am explicat simplu și clar în episodul 3 de mai jos, un serial cu resurse bibliografice valoroase, click pe următoarele linkuri pentru a citi:


1. O abordare medicală rațională a vitaminei D

2.Vitamina D este un hormon

3. Carența și analiza pentru vitamina D

4. Calciul și sănătatea oaselor

5. Cât și cum stăm la soare pentru vitamina D

Mai mult decât atât, am ales să dedic un capitol întreg despre vitamina B12 și despre vitamina D în cartea mea despre diversificarea împuternicitoare și care va putea fi comandată din februarie direct pe blog, prin eShop. Dacă doriti să fiți la curent cu data exactă a apariției, vă mulțumesc pentru abonare la Newsletter. Trimit rar, scurte informari despre cărți sau despre evenimente unde ne putem întîlni.

Gânduri luminoase tuturor,

 

Opinii 12 opinii

  1. Buna Cristela. Daca nivelul de vitamina D, cea activa iese sub nivelul optim atunci ce poate insemna? Calciul seric a iesit in limitele normale. Multumesc

    1. Draga Veronica, te rog citeste atent ce am scris, inclusiv episodul al treielea despre vitamna D. Multumesc

  2. Cum se numeste analiza pt B12 in germana sau ce ar trebui sa ii cer medicului ? As vrea sa o fac pt baietelul meu de 2 ani care e inregistrat in Austria la pediatru. Multumesc !

    1. Bună seara, Raluca, multumesc pentru intrebare. Cere-i der Blut- und Urintest auf Methyl-Malonsäure (MMS Test). Mai departe, dacă există o carență, îți pot da câteva informații de sprijin. Te rog spune-mi dacă te descurci foarte bine în limba germana. Noapte cu pace, cristela

  3. ce putem consuma in cazul unui deficit de B12?

    1. Masurile depind de cauzele deficitului si situatia individuala. Recititi chiar inceputul articolului. Aportul e necesar, dar nu suficient.

  4. Buna seara!
    Unde pot merge in Bucuresti sa fac aceste doua analize si ce trebuie sa cer mai exact?
    Multumesc mult!

    1. Draga Carmen, poti merge la orice laborator. Am scris in articol exact ce trebuie sa ceri. Cu placere,
      cristela

  5. Buna Cristela,
    Eu am facut analiza pentru a testa Holo-transcobalamina. Mi-a iesit initial 7.6, in conditiile in care parametrii sunt intre 40 si 60. Am luat suplimente si anume ciancobalamina si in 2 luni, de la 7.6 a crescut la 16.
    Sunt destul de ingrijorata deoarece am un bebe de 3 luni, alaptez si nu stiu exact care este cea mai buna metoda de a regla deficienta.
    Iti multumesc!

    1. Draga Adelina, inteleg ce simti in acest caz de carenta severa, dar e mai sanatos sa NU fii ingrijorata, ci responsabila. Eu asa cred ca esti. Grijile nu regleaza, ci agraveaza orice situatie.

      Dr. Switzer citeaza in lucrarile sale studii recente in care este demonstrat si explicat de ce metilcobalamina e preferata in locul cianocobalaminei. Desi am aflat recent de aceste studii, eu nu am folosit niciodata cianocobalamina, din cauza moleculei de cianura. Daca citesti cu atentie articolul meu, vei vedea ca aportul de B12 asa, de unul singur, nu te asigura si de faptul ca acea vitamina se asimileaza si ca deficitul este corectat. Planul si metodele de corectare a deficientei , depind de mai multe lucruri, printre care si contextul personal. Poti discuta aceste detalii cu terapeutul tau sau cu unul in care ai incredere, putem detalia privat.

      Cu drag,
      cristela

  6. Multumim pentru acest articol minunat de constientizare. Am simtit si eu in ultima vreme o deschidere catre acest subiect, iar articolul tau a venit ca o binecuvantate (asa se intampla cand vrei sa primesti, apare in cale ce cauti 🤗), iar la analiza mentionata de tine pentru vitamina d a iesit deficit. Voiam sa te consult legat de experienta ta cu vitamina D, care ai observat ca se absoarbe mai bine D2 sau D3? Intrebarea este valabila si pentru care din substantele active in cazul B12 optezi? Stiu ca sunt mai multe interpretari pe aceasta tema.
    Un sfarsit de an cu multa vinamina L iti doresc! 🙂

    1. Draga Mirela, multumesc pentru intrebare si pentru urari. Fiecare organism reactioneaza individual, functie de mii de variabile. Eu nu folosesc decat forma vegana a vitaminei D, adica D2, de la Dr. Wolz si B12 doar metilcobalamina, tablete de supt (mai eficiente in cazul in care exista probleme cu absorbitia la nivelul mucoasei stomacale). Pentru ca – repet mereu – aportul nu e suficient. Nutrientii respectivi trebuie sa fie si absorbiti in sange si utilizati apoi.
      Cu drag,
      cristela

Care este opinia ta?