Mei. Pentru copii sau pentru porumbei?

M-am gandit sa fac o schimbare de maine, ca asa am simtit pulsul din comentariile voastre. O sa postez doar ‘formula’, „algoritmul” pentru fiecare dintre cele trei mese principale (vezi partea a doua a articolului de la acest link), nu si continutul lor specific. Sunt sigura ca cel putin pentru mic dejun si cina ati inteles ideea de baza si va veti descurca de minune, daca doriti sa probati. Voi detalia doar retele mai interesante de pe parcursul zilei, care se pot aplica si in cazul adultilor si care de obicei apar la masa de pranz. Sau ceva deserturi sanatoase si usoare, care pot fi servite si pe post de cina, tinand cont ca trebuie sa fie cea mai lejera masa din zi.

In meniul zilei de azi avem mei. Pentru ca am auzit remarca „Mei? Cum arata?! Ah, e din ala, de se da la porumbei!”, am cules si cateva informatii despre aceasta cereala pretioasa, din pacate necunoscuta la adevarata ei valoare.

Meiul se numără printre cele 12 superalimente naturale pentru întărirea sănătăţii, prezentate de dr. Gillian McKeith în volumul “Hrană vie pentru sănă­tate”: germenii, quinoa, lucerna, orzul verde, inul, pătrunjelul, algele marine, ştevia, floarea-soarelui, algele sălbatice verzi-albastre. Este motorul digestiei. Confera energie. Combate aciditatea. Împiedică dezvoltarea ciupercilor.

Meiul constituie o sursă excelentă de fier, complexul de vitamine B şi fibre. Oferă proteine cu puţine calorii şi conţine totodată cantităţi importante de siliciu, magneziu, potasiu, moderat vit E. Ca majoritatea seminţelor şi cerealelor integrale, meiul este foarte bogat în enzime digestive. Nu conţine gluten, motiv pentru care poate fi consumat de bebelusi in momentul in care incepe diversificarea alimentatiei, precum si de persoanele cu intoleranţă la gluten sau la alte cereale care provoacă alergii. “Incluzînd meiul în dieta dumneavoastră, sub formă de germeni sau tărîţe, vă ajutaţi în mod extraordinar organele digestive: stomacul, splina (bateria de energie) şi pancreasul”, susţine dr Gillian McKeith. Meiul conţine substanţele nutritive care permit aparatului digestiv să-şi îndeplinească funcţiile în condiţii optime. Indigestia cronică, gazele, balonările, greaţa, ulceraţiile sto­macale, respiraţia urît mirositoare (semnul unei digestii slabe şi al înmulţirii bacteriilor) şi hiperaciditatea sunt probleme care se pot rezolva cu ajutorul consumului de mei, arată dr McKeith.

Datorită efectului alcalin, meiul poate fi utilizat cu succes pentru a combate acidoza (excesul de acizi în organism). Această afecţiune a omului modern predispune la osteopo­roză, tulburări digestive, performanţe fizice şi mentale slabe, nervozi­tate. Acidoza poate fi şi o cauză a dezvoltării infecţiilor micotice, cum ar fi candidoza. Meiul con­ţine compuşi antifungici, capabili să oprească extinderea ciupercilor. Cantitatea mare de magneziu şi siliciu conferă meiului proprietatea de a proteja ţesuturile pentru a avea piele, buze, păr şi unghii sănătoase. (Sursa: Jurnalul National, 16.04.2008)

***

Meniul zilei pentru Pavel, asa cum am promis.

Mic dejun: La blender lapte de migdale + 1 lingura mei fiert + putina banana sau piure de curmale + vanilie pulbere. Reamintesc ca pentru copii pana in 2 ani, nucile si semintele se dau pasate, sa nu se inece.

Actualizare 2015: Meniul are prea putine fructe. As da in prima parte a zilei exclusiv fructe si seara, pe post de cina, amestecul de mai sus.

Pranz: 1 cartof in coaja + cateva „buchetele” de brocolli (de obicei folosesc jumatate din inflorescenta unui brocolli de marime medie) pregatite la abur (nu mai folosesc steamer de plastic, ci o sita de inox cu capac). Se pot si fierbe si in putina apa. Separat am fiert 1 lingura de quinoa, lasata la inmuiat peste noapate si bine spalata pentru a indeparta saponinele (substante naturale ce ii dau acel gust usor amarui). La final am pasat legumele + quinoa + un fir de marar tocat si am amestecat cu o lingura de tofu de casa, 1/4 usturoi si putin ulei de masline sau de in (amble presate la rece).

Actualizare 2015: Combinatia de ingrediente este prea complicata/obositoare pentru sistemul digestiv si prea concentrata proteic. Azi as adapta reteta asa: fie – cartof, broccoli, marar, usturoi, ulei de masline, fie – tofu de casa, broccoli, marar, usturoi, fie – quinoa, broccoli, marar, usturoi. Nu as combina sub nicio forma cartofii cu cereale, nici cu  leguminoase (soia), nici leguminoasele cu cereale (tofu cu quinoa).

Diversificare – pranzul. Proteine, antioxidanti, antiseptice si amidonoase.

Felul 2: pe post de supa raw, gatita la rece, fara foc: suc proaspat stors din 1/2 telina si 2 morcovi si 1/2 fir ceapa verde.

Gustare: o mandarina.

Cina: Gris cu lapte, in chip de budinca servita cu lingurita. Am folosit gris din grau alac (spelta) si lapte de soia facut de mine in casa.

***

Pentru noi, cei mari, desertul de mai jos, desertul cel mai drag inimii mele, care poate fi folosit pe post de mic dejun sau cina. Invatat de la prietena noastra, Cornelia Marin, pe vremea cand Pavel era cuibarit la mine in burtica. Reteta este modificata pe alocuri, dupa cum v-am povestit ca imi sta in obicei :), in functie de inspiratie, vremea de afara sau poftele baietilor.

TARTA DE CIOCOLATA FARA CIOCOLATA

Tarta de ciocolata fara ciocolata cu strat fin de dulceata imunizanta raw de gutui

Tarta o iubesc din mai multe motive: 1. ca e de la Cornelia, de la care am invatat multe in privinta nutritiei si 2. ca e pentru mame care nu au timp sa stea mult in bucatarie: se pregateste in 10 minute si mai sta la cuptor inca 30 si 3. ca e de fiecare data apreciata cu entuziasm de baieti, ei sunt motivatia mea de a continua.

Ingrediente si mod de prepare:

1 cana mei (pus la inmuiat de seara pana dimineata, cand ma grabeam am facut insa si fara sa fie inmuiat, iese la fel, dar e mai nutritiv si mai sanatos sa il rehidratati si sa il spalati apoi bine)

2-3 cani de apa, suc de mere bio sau lapte de soia (sunt unele soiuri de mei care cer mai multa apa, altele mai putina). In orice caz, sa nu va alarmati, tarta va avea o consistenta de mamaliguta tare sau pudding mai ferm, avand in vedere ca nu are praf de copt, etc. Deci nu inseamna ca e necoapta, pur si simplu asa e. Copiilor le place.

1 lingura cu varf de pudra de roscove
¼ cana nuca cocos rasa (adica un pumn de nuca cocos) sau alune de padure macinate
150 gr curmale fara samburi (sau mai multe daca doriti mai dulce). Folosesc curmale si pentru aportul proteic, insa daca nu aveti, puteti inlocui cu banana foarte coapta sau piure din fructe uscate mai ieftine decat curmalele – prune, caise, etc)
1/2 lingurita vanilie naturala macinata
putina sare neiodata
1 lingura cu varf de cafea instant de cereale sau de fructe (gen Inka)

Se scurge meiul si se pune la blender impreuna cu 1/2 cana lichid. Se mixeaza pana se sparg toate boabele de mei. (O alta varianta, pentru cei care au moara sau rasnesc semintele de mei este sa faceti pe loc meiul faina si sa il puneti asa la blender impreuna cu restul ingredientelor). Se adauga restul ingredientelor si se mixeaza in continuare cca 5 min pana iese un fel de pasta mai subtire sau un fel de sos mai gros. Sosul obtinut se pune intr-o craticioara si se amesteca cu un tel, pentru a nu face cocoloase. Cand se ingroasa, se pune in forma si se mai baga la cuptor 20 – 30 min. Se scoate din forma cand se raceste bine de tot. Daca nu aveti forma, puteti pune intr-o tava si apoi taiati cu forme mai mici, sau cu paharul, biscuiti. Iata ce au facut alte cititoare :):

Tarta de ciocolata, variante de la cititori

Imi place iarna sa adaug la tarta asta minunata si un strat de dulceata imunizanta raw de gutui sau – dupa aceeasi reteta ca si dulceata – pasta de caise uscate, rehidratate, cu ghimbir amestecate, in care arunc si niscai boabe de catina d ela congelator. Dupa gust.

Tarta de ciocolata fara ciocolata, cu pasta imunizanta de caise rehidratate

Daca doriti mai multe informatii despre cereale va recomand articolele: Diversificarea (III): cerealele si serialul Cereale pentru mari si mici, zane suple si bebici (I, II).

Curaj, inspiratie, succes si spor celor ce doresc sa incerce. Iar pana maine, somn usor si noapte buna!

„Mama te leagană, veghează tata,
Somnul ţi-l apară ochi părinteşti,
Dormi şi visează că lumea-i gata
Şi te asteaptă numai să creşti.”

PS: Sa nu uit! M-a intrebat azi o fiinta draga cum e posibil ca cineva care gateste sanatos, chiar foarte sanatos, sa nu demonstreze acest lucru in felul in care arata. Adica sa fie supraponderal. Sau inca bolnav.

Gatitul sanatos ca actiune individuala si separata de restul obiceiurilor alimentare (dar si de cele ale unui stil de viata sanatos, adica familie, cariera, exercitiu fizic, viata spirituala) nu este o polita de asigurare nici pentru aspect fizic agreabil, nici pentru sanatate durabila. Ce, cum si cand mancam? Alegerea, prepararea si combinarea alimentelor, frecventa si orarul meselor, masticatia, consumul de lichide, toate actioneaza pozitiv si decisiv cand sunt riguros aplicate impreuna. Despre unele deja am vorbit, despre altele vom vorbi in zilele ce urmeaza.

Opinii 86 opinii

  1. Buna Cristela,
    sarumana pentru iubirea dvoastra de oameni.Domnul sa va binecuvante cu mantuirea Sa!Am vazut ca ati facut o actualizare..dimineata masa sa fie de fructe,cam pana la ce varsta recomandati?si apoi am vazut ca nu mai recomandati cereale cu leguminoase,combinatie pe care o sugerati inainte.Multumesc si va doresc ca familia sa va fie cat mai aproape de Domnul!

    1. Draga mea Raluca,

      Multumesc pentru intrebari. Corpul nostru e ca o bucatarie in care s-au strans vase pline de grasime si lipici (gluten din tot felul de produse de panificatie) si care au stat nespalate, s-au intarit si acum trebuie inmuiate si frecate bine, iar inmuiate, iar frecate…

      Avem nevoie de apa si detergent, iar fructele sunt singurele alimente care fac asta, sunt drenoare limfatice. Curata limfa (grasoasa) cu apa + „detergentul” lor (acizii). Asa incat de la 6 luni (cand incepe diversificarea) pana la 100+ de ani recomand tuturor sa manance pana la pranz doar fructe (coapte, dulci, zemoase, daca nu sunt coapte nu am facut nimic) si sucuri din fructe.

      Bineinteles, daca avem un corp foarte intoxicat cu deseurile consumate e posibil ca aceasta „cratenie” sa fie prea puternica si atunci mai reducem ritmul, alternad sucurile de fructe cu cele de legume.

      Cereale + leguminoase = singurul motiv din care nu o mai recomand este ca am observat cum corpul nostru se simte mai bine fara combinatii. Digera mai repede si mai usor (deci consuma mai putina energie pentru a procesa mancarea si salveaza energie pentru regenerare) daca mancarurile nu sunt combinate. Majoritatea combinatiilor mele proveneau din FRICA DE CARENTE. Sa fie mesele „cu de toate”. Dar carentele vin tocmai din complexitate si abundenta vine din simplitate – am inteles asta. De multe ori tocmai aceste combinatii produc in organism imposibilitatea absorbtiei nutrientilor pe care ni-i dorim asigurati prin combinarea disperata a surselor de nutrienti.

      Fa propriile tale experiente si vezi cum te simti mai bine, cand esti mai vioi, dupa ce alimente, dupa ce tipuri de mese si asa vei sti cel mai bine ce ii place corpului tau, draga mea. Mananca dimineata ce mananci tu o saptamana si apoi mananca o saptamana doar fructe si suc de fructe. LA fel si cu combinatiile, probeaza. Cand traiesti in stransa conexiune cu propriul corp (putini dintre noi o fac, nu suntem atenti la ce se intampla in jurul nostru, la detalii, daramite la reactiile propriului corp la masa si dupa masa…), poti experimenta diverse alimente, urmarind felul in care organismul raspunde.

      Nimeni nu detine adevarul absolut, nici macar „nutritionistii”, pentru ca nimeni nu a ajuns sa inteleaga si sa cunoasca cu exactitate toate procesele care au loc in organism – sunt atat de compleze … Zilnic se fac noi descoperiri si zilnic ceea ce credeam ca e adevarat e contrazis de noile descoperiri… Singura de neclintit e experienta noastra persoanal si directa.

      Nu e rau sa ne schimbam parerea in urma unor experimentari personale, e firesc, e expresia deschiderii si a dinamismului evolutiei noastre in toate cele trei planuri: fizic, emotional si mental.

      Cu mult drag

  2. Sarumana pentru timpul acordat si ma rog ca Bunul Dumnezeu sa va rasplateasca si sa ne dea noua tuturor lumina , sa intelegem ca trupurile noastre sunt temple ale Duhului Sfant!

  3. Draga Cristela spune-mi te rog unde găsim rețetă ciocolata pentru bebici? Deoarece nu mai dam de ea.Iti multumim

  4. Draga Cristela,
    Rasfoind retetele de pe site-ul lui Mimi Walter, am gasit o recomandare in ceea ce priveste modul de pregatire al meiului. As dori sa -mi spui daca esti de acord cu ea, te rog:
    „… se adauga meiul (inmuiat cu o seara ianinte) in apa care clocoteste. Se da un clocot, se stinge focul si se lasa cel putin o jumatate de ora. Si gata este mancarea de mei! ”

    Multumiri!

    1. Draga Lia,

      Multumesc de intrebare. De la Mimi avem intotdeauna de invatat, o iubesc si o respect profund. Cunosc metoda asta a ei, chiar am povestit cu ea despre, nu am absolut nimic impotriva, daca in acest fel meiul este fiert. Eu am incercat si mi-a iesit… crocant. Al dente 🙂

      Nici asta n-ar fi mare hiba, daca noi am mesteca indelung si daca n-am avea compromis metabolismul zaharurilor (din cauza suprarenalelor paradite si a excesului de gluten si alte fainoase). Disconfortul digestiv este pe masura, daca nu e fiert bine. Asa incat eu fac la fel, doar ca fierb 30 minute la focul cel mai mic sau la treapta cea mai mica (daca avem plita electrica).

      LA final pun putin ulei de masline si toc patrunjel+marar+ceapa verde.

      Pofta buna!

      In Simplu 2 am pus cateva retete cu mei, delicioase si simplu de realizat.

    2. Draga Cristela,
      Am sa adaug noua ta reteta in meniul nostru, piciului meu ii place meiul intr-atat , incat l-a mancat doar fiert ( el era lupisor hamesit, eu…in intarziere cu pranzul). As dori sa-ti cer opinia si in ceea ce priveste varza murata, Am pregatit o reteta de-a doamnei Elena Nita Ibrian cu zeama de varza si radacinoase, frunze verzi, etc, nepreparata termic, teribil de gustoasa, dar cu varza murata si zeama ei, ingrediente pe care nu le -am intalnit in retetele tale ce-mi sunt punct de reper in alimentatia ce ne ajuta sa crestem frumos si sanatos!
      Multumiri pentru generozitatea in detalii a raspunsului tau!

    3. Draga mea Lia, multumesc si eu. Am sa postez zilele astea o reteta de ciocolata pe baza de mei, la minut! Un deliciu pentru toate varstele! Ador meiul, ma ajuta sa ies din multe incurcaturi 🙂

      Ref varza murata – am laudat-o si eu pe ici-colo, este un aliment sanatos, insa ce m-a facut intitdeauna sa stau la distanta de muraturi (cred ca mananc 1 data pe an, in ultimii 2 ani deloc) este cantitatea uriasa de sare. Noi am redus dramatc sarea in alimentatie (in schimb am crescut fructele dulci si zemoase) si tare bine ne este…

      Imbratisari,

      cristela

  5. Ciocolata!!!!! Asteptata cu nerabdare de al’ mic, dar si d-al’ mare!

    Eu am murat toata iarna cate o varza taiata fideluta, cu foarte putina sare, bagata intr-un borcan de sticla (in bucatarie, la bloc) . Cam in 4 zile se face acra, acra!

    Draga Cristela, iarta-mi nestiinta, insa nu stiu cum sa administrez abonarea pe email. Cand deschid pagina „gestioneaza notificarile”, orice „action” as bifa, cand ajung la „update subscriptions”, ramane selectat „suspend”. Sau, e suficient sa nu mai uit sa bifez casuta de sub fereastra in care-ti scriu?

    Multumiri!

    1. Draga Lia, multumesc pentru impresiile referitoare la Abonarea la Comentarii. Apreciez aceste opinii care ma ajuta pe mine si pe Lucian, informaticianul, sa simplificam interactiunea voastra cu siteul. Si eu m-am incurcat in bife :). In weekendse va ocupa de simplificarea procesului. Momentan, bifeaza doar o singura data casuta de sub comentarii si, cand primesti linkul de confirmare, selecteaza ALL COMMENTS. Trebuie sa facem asa, cu confirmare, ca sa evitam raportarea ca spam. Te rog sa ma ajuti si sa imi spui luni seara daca e mai bine.

      Cu drag

  6. Draga Cristela, practic, nici o modificare, insa as dori sa verific daca am inteles bine explicatia ta:
    Am bifat casuta de sub fereastra in care am scris mesajul catre tine(opinii), apoi pe pagina „gestioneaza notificarile” ( linkul de confirmare al mesejului meu catre tine), am selectat „all comments” .
    Am sa reiau „procedura ” si mai tarziu, poate am verificat prea devreme!
    Numai bine!

    1. Draga Lia,

      Multumesc pentru feedback. Asa este, nu s-a modificat nimic, informaticianul cu care colaborez nu a reusit sa finalizeze toate „corecturile” la blog. Iti confirm insa ca procedezi corect, mai trebuie doar sa selectezi si „Update Subscriptions”.

      Notificari insa primesti?

      cu drag,

      cristela

  7. Primesc, primesc cu drag! Multumesc!

  8. Draga Cristela,
    1. Meiul, zilnic in alimentatie, poate fi considerat „exces”?
    2, Pe la sfarsitul lui martie, spuneai ceva despre postarea unei retete de ciocolata pe baza de mei? Mai asteptam? Nu o gasesc eu?
    Multumiri, multumiri!

  9. Draga Cristela,

    Am primit cateva kg de gutui si m-am gandit imediat ca trebuie sa incep cu un borcan mare de dulceata imunizanta raw pentru fetele mele, care iubesc parfumul acestui fruct. Problema e ca am cautat in ultimele zile reteta, insa mi-e imposibil sa o gasesc. Ma poti ajuta, te rog, cu un indiciu, in cazul in care mai exista pe blog?

    Multumesc mult, te imbratisez,
    Ioana

Care este opinia ta?