Gateste ca si cand viata ta depinde de asta! Chiar depinde. (5)

Actualizare 2015: Nu mai gatesc bombe nutritive, nici concentrate proteice, nici meniuri „cu de toate”. De ce?

***

8 iunie 2013
Scopul pentru care ar trebui sa mancam este promovarea sanatatii, mai ales cea pe termen lung. Pe primul loc in cauzele imbolnavirii se afla ignoranta fata de nutritie si abordarea ei in mod superficial (Dr. Colin Campbell). Sistemul actual incurajeaza mai curand confuzia publica si revendicarile unui singur nutrient privit in mod izolat (gen calciu, fier, proteine, vitamina B12, acizi grasi esentiali, etc), decat o recomandarile pentru o dieta integrala. Dezbaterile pe teme de sanatate publica din ziua de azi au foarte putin a face cu ceea ce ne imbolnaveste si mult mai mult cu partea de asigurari de sanatate. Cel mai ignorat adevar stiintific despre sanatate este ca o dieta alcatuita din alimente integrale, de origine vegetala poate preveni si, in multe cazuri opri din evolutie si chiar anula boli de inima, diabet, cancer, obezitate si alte boli cronice. “Din pacate, descoperirile stiintifice legate de dieta si boala sunt marginalizate de puterea politica a intereselor comerciale masive si reciproc avantajoase – carnea, lactatele, zaharul, medicamentele si chirurgia.” (Dr. Colin Campbell, Dr. Caldwell B. Esselstyn Jr., San Francisco Chronicle, March 17, 2009).

Primesc la randul meu mesaje care exprima – in mod justificat – preocuparea pentru modalitatea de a alcatui un meniu prin care – mai ales copiii – sa nu fie lipsiti de nici unul dintre nutrientii necesari unei dezvoltari arminoase si sanatoase. Explic de fiecare data ca e mult mai simplu decat pare, insa nu atat de simplu incat sa ne limitam studiul doar la cele cateva randuri de mai jos. Am publicat anul trecut o schema dupa care orice doritor poate alcatui meniul zilnic, in cazul in care are o dieta bazata pe alimente integrale (nerafinate, neprocesate industrial), cu continut scazut de grasimi (inclusiv vegetale) si ridicat de fibre, predominant (daca nu exclusiv) de origine vegetala. Inainte de a relua aceasta informatie, reamintesc ca exemplificarea acestei scheme se regaseste pe pagina “Meniul Zilei”.

Odata cu acest tip de dieta mi s-a deschis o noua lume de mancaruri colorate, gustoase, energizante, proaspete si extrem de hranitoare. Imi place acest fel de a manca – usor de preparat, usor de curatat (fara grasime gatita!) si atat de nutritiv. Imi mai place si ca aceasta lume nu face obiectul propagandei industriei agro-alimentare. Este bazata pe stiinta si directionata mai degraba catre sanatate, decat catre profituri. Exprima si manifesta consideratie fata de mediu si utilizarea resurselor. Este din acest punct de vedere si un mod educational de a manca, mai ales pentru copii care sunt sensibili la natura. Nu in ultimul rand este cea mai buna protectie posibila pentru familia noastra in fata agresivitatii poluarii de toate genurile.

Va recomand impreuna cu schema de mai jos, exemplificari de la pagina Meniul Zilei si seria de articole din categoria Educatie Alimentara.

Dimineata, masa pe baza de fructe si cereale. Cea mai importanta masa din zi, recomandarea este sa aduca aport considerabil de energie si de aceea sa contina:

  • fructe proaspete
  • cereale integrale (sub orice forma: fulgi, germinate in salate de fructe, fierte, copturi, biscuiti, prajituri de la categoria Deserturi)
  • lapte vegetal (la pagina Cuprins gasiti retete si de asemenea motivele pentru care noi nu consumam lapte animal sau – mai bine zis – ceea ce se pretinde azi a fi lapte. Voi publica mai mult in viitor pe tema lactatelor)
  • nuci/seminte
  • miere si/sau fructe deshidratate

Nu imi e straina dezbaterea pe tema “Este corect sau nu sa combinam fructele cu altceva?” si am raspuns si eu succint cu punctul meu de vedere, aici.

Pranz, masa de legume, zarzavaturi, leguminoase si cereale. Recomandarea este sa contina neaparat ceva “viu”, crud adica si sa fie cat mai colorata si alcatuita din:

  • legume si zarzavaturi pregatite termic si/sau crude, sub forma de supe, salate, paste, pateuri, mancaruri si condimentate cu verde si viu (ceapa, usturoi, marar, patrunjel, leusteam, cimbru, busuioc, rozmarin, etc, etc…)
  • leguminoase (am explicat aici cum si de ce le consum cel mai mult pregatite termic). Una dintre cele mai valoroase combinatii este leguminoase cu cereale integrale (linte cu orez, mazare cu quinoa, etc). Idem pentru condimente, mirodenii.
  • cerealele fierte sau coapte (sub forma de paine, crutoane) sau inclotite (in salate).

Cina, cea mai usoara si rapid de digerat masa din zi. Fie de fructe – eventual si cereale, fie de legume – eventual si cereale. In stare naturala sau pregatite sub diverse forme de deserturi, respectiv supe, piureuri, pateuri, salate, asa cum apar pe pagina de Retete sau Meniul Zilei.

Gustari exclusiv la nevoie si doar pentru copii, in timpul sarcinii si alaptarii sau al perioadelor de convalescenta); doua pe zi, aprox la 10:00 si 16:00. Gustarile intre mese, oricat de multe teorii si sfaturi ale nutritionistilor veti citi, dauneaza sanatatii si bunei digestii. Am explicat de ce, in articolele de la Educatie Alimentara. Gustarile pot fi: un fruct sau un tip de zarzavat de rontatit (morcov, conopida, telina, castravete, etc); sucuri de fructe sau legume proaspat stoarse (aliment concentrat); cel ceva din cereale integrale.

Dr. Colin T. Campbell, profesor emerit in biochimie nutritionala la Universitatea Cornell si autor al cartii Studiul China, recomanda la pag 260, capitolul “Cum sa mancam”: recomandari:

“Mancati tot ce doriti, cat mai variat, din alimente integrale, nerafinate, de origine vegetala.”, si da exemple concrete de fructe, legume (inflorescente, tulpini si frunze, radacini, leguminoase, ciuperci, nuci/alune) si cereale integrale.

“Reduceti la minimum: hidratii de carbon rafinati gen paste fainoase din cereale neintegrale, paine alba, zahar, dulciuri si majoritatea prajiturilor si produselor de patiserie; uleiuri vegetale adaugate si peste”.

“Evitati: carne, untura, lactate, oua”

***

Alimentatia ne influenteaza in mod decisiv sanatatea, iar copiii nostri nu trebuie sa plateasca ignorarea acestui adevar de catre parinti. Imi doresc ca atunci cand Petru si Pavel vor fi maturi si vor percepe beneficiile pe termen lung ale educatiei alimentare pe care au primit-o de la mine sa citesc in privirea lor albastra: “Multumesc, mama!” in loc de “Mama, daca as fi stiut atunci …”

Citeste si:
CUm alcatuiesc un meniu nutritiv?
Cum alcatuiesc un meniu simplu?

Opinii 4 opinii

  1. Buna, Cristela!
    Ma intereseaza ce actualizari / schimbari ai facut in meniul vostru zilnic in ceea ce priveste asocierea fructe si cereale integrale.
    Multumesc!
    Mirela

    1. Draga Mihaela, am primit toate mesajele tale, pana pe 4 aprilie nu pot raspunde, multumesc pentru intelegere. Pe scurt nu mai combin deloc fructe, cu nimic. doar daca fac vreo tarta si asta inseamna o ocazie speciala. citeste si linkul despre combinatia fructe plus cereale, de la Educatie Alimentara sau de la Intrebari frecvente. cu mult drag, cristela

  2. Hristos a înviat!
    am ajuns pe acest sit prin recomandarea unei doamne preotese, dar eu ma pierd…am dat gres in alimentatia fetitei mele de 7 luni, a varsat tot ce am incercat in ultimile 2 zile. imi doresc din suflet sa o pot hrani cat mai sanatos, dar am nevoie de sfatul tau si de pasi de zi cu zi pt varsta ei..iar eu cautand din articlo in articol, nu am gasit nimic care sa ma ajute sa incep diversificarea de zi cu zi…practic eu tot nu stiu cum sa o pot hrani pe micuta, …si sunt foarte speriata in sensul acesta. va rog daca se poate sa ne ajutati…doctorii nu isi dau intereseul atat de mult…
    multumesc mult.

    1. Adevarat a Inviat, Madalina!

      Multumesc pentru intrebare. Nu stiu ce ati facut si cum ati facut, ce i-ati oferit si in ce conditii – este o intreaga discutie si aici si va multumesc ca intelegti ca nu am cum sa va indrum eficient pe mail si in conditiile in care nu cunosc contextul.

      Cu siguranta va pot spune insa ca varsaturile sunt un semn de aparare al organismului care respinge ceea ce ameninta sa ii faca rau. Daca vomita copilul, inseamna ca NU are nevoie de ceea ce ii dati. Fie de alimentele respective, fie de la ce e in ele, inclusiv energia disperarii, a spaimei si a neincrederii cu care sunt impregnate, fie modul in care sunt preparate.

      Eu va pot indica cu draga inima ce e de facut ca prim pas, insa DOAR Dvstra singura sunteti cea care poate renunta la spaime si isi poate folosi energia mai intelept, creativ. Nu putem deslusi semnalele transmise de copil atunci cand suntem in spaime. Gandim, rationam, doar cand suntem relaxati, nu atunci cand suntem panicati, stresati. Atunci „gandim” cu creierul reptilian, doar pe baza de instincte primare, nu de ratiune.

      Cititi va rog inainte de orice acest articol:
      http://cristelageorgescu.ro/nota/frica-mamei/

      Cititi apoi INTREG CAPITOLUL de DIVERSIFICARE, cu rabdare si cu atentie: http://cristelageorgescu.ro/despre/stiati-despre/diversificarea-alimentatiei-copiilor/

      Cititi apoi introducerea de la pagina Maniul Zilei si acolo veti vedea si posibile variante de Meniu de la 6 luni la 2.5 ani zi de zi.
      Iata:http://cristelageorgescu.ro/meniul-zilei/

      Daca as mai avea un copil l-as hrani in primul an doar cu laptele matern si fructe. ATAT. Ulterior cu fructe – majoritar, si eventual ceva legume – crude si/sau prelucrate termic – plus nuci/alune/seminte – si in timpul iernii – ocazional, tuberculi, leguminoase si/sau cereale fierte. Nevoile fundamentale ale organismului copiilor sunt nevoile de ENZIME VII, de vitamine si minerale (care sunt din plin in fructe) – si de putine proteine, alaturi de carbohidrati (pentru energie). Fructoza din fructe este nutritiva pentru sistemul nervos – pentru ficat – si pentru celulele sistemului reproductiv. Lactate de vaca si proteina animala – dezvolta un creier mic si un corp mare.Fructele si alimentele naturaledezvolta un corp suplu si delicat, in schimb, un creier cuprinzator.

      Pentru sprijin suplimentar a recomand cartea doamnei Dr. Sorina SOESCU: Retete in dieta de detoxifiere, unde are un capitol intreg despre alimentatia bebelusilor. O puteti comanda de pe http://www.centrulnatura.ro

      Mult succes va doresc, lumina Invierii sa ne trezeasca pe toti din somnul cel de moarte in care ne-adancira barbarii de tirani!

      Cu iubire,

      Cristela GEORGESCU

Care este opinia ta?