Cum evitam carentele de aminoacizii esentiali?

27 ianuarie 2012
Intrebare de la Simona

Draga Cristela,
Nu am stiut exact unde sa iti pun aceasta intrebare, insa o scriu aici: aseara am fost la doctorul de familie cu analizele (care sunt bune cu exceptia unor monocite marite – se pare ca de la oboseala), si cand i-am spus ca nu mai manac carne de o jumatate de an, a ramas ingrozita. Tot insista ca nu toti cei 8 aminoacizi esentiali pot fi luat din produsele vegetale, si ca o parte din ei se gasesc doar in produsele de origine animala. Tu sti mai multe lucruri despre acest subiect?
Multumesc!

Raspuns:

O informatie poate fi usor combatuta cu o informatie contrara, dar experienta persoanal, atunci cand are si argumentul timpului, mai greu :). Nutritia este o stiinta „debutanta” si nu stim ce nu stim. Sunt numeroase teorii care se contrazic si toate par sa aiba argumentele necesare pentru a convinge ca respectiva teorie e cea valida. Cel mai bun lucru pe care il putem face in domeniul nutritiei este – cred – sa avem mintea deschisa si agera, pentru a intelege ce anume face organismul nostru sa functioneze, sa se simta viu, curat si plin de energie.

Pe scurt, iata raspunsul meu: exista si intre plante surse de proteina completa (proteina care contine toti aminoacizii esentiali: soia, quinoa, chia.

O alimentatie alcatuita din produse integrale (nerafinate, neprelucrate industrial), de origine vegetala nu pune in pericol fiinta umana prin carenta de aminoacizi esentiali. Orice are structura in aceasta lume contine aminoacizi. Si=apoi, nici n-avem nevoie de atat de multi aminoacizi pe cat suntem facuti sa credem ca avem, pentru ca fiinta moderna este sedentara, comoda, cu o digestie defectuoasa si cu o chimie a corpului preponderent acida..
1. Citeste articolele mele Goana dupa proteine I si II si De ce sunt vegetariana?

2. Dr. Colin Campbell, considerat cel mai mare nutritionist al tuturor timpurilor, vorbeste despre nutritie ca despre “o simfonie”, o simfonie de reactii. El explica in prelegerile pentru studenti ca multi oameni se raporteaza la nutritie in mod simplist, reductionist. O privesc ca o functie a unor nutrienti: ca si cand este suficient sa manevram corect cantitatile de nutrienti pe care trebuie sa le inghitim pentru a avea beneficii de sanatate. Asta e un mit. e drept ca anumiti nutrienti pot avea efecte specifice in cadrul unor reacti specifice. Dar trebuie sa tinem cont de faptul ca nici o reactie in organism nu are loc in izolare,ci face parte dintr-o intreaga retea de reactii. Asta e cea mai importanta idee pe care trebuie sa o intelegem, cand suntem speriati ca nu avem ba una, ba alta (vezi Ca, vezi Fe, vezi proteine, vezi aminoacizi esentiali, vezi acizi grasi esentiali, etc). Asta e cel mai important aspect in a intelege cum nutritia imapcteaza de fapt formarea sau vindecarea unei boli.

Reteau de reactii chimice ce au loc in organism in timpul digestiei e asemanata de dr. Campbell cu o simfonie. Cand fugi dupa un nutrient, e ca si cand cineva vine sa interpreteze o simfonie, se duce la pian si canta doar o nota, crezand ca interpreteaza muzica. Cam asa este si felul in care se prezinta la ora actuala cunostintele despre nutritie.

Mancand alimente integrale de origine vegetala, proaspete, crescute natural, regionale, cat mai curate si cat mai SIMPLU preparate, vom beneficia de suficienta proteina, inclusiv in forma integrala (cu toti aminoacizii esentiali). Chiar daca ar fi adevarat ca nu exista proteina completa si in plante, mancand ca mai sus elimini acest neajuns, pentru ca modul in care alimente interactioneaza si se combina in organism, prin digestie, in cadrul acestei “simfonii” dau nastere unei adevarate mine de aur din punct de vedere biochimic.

3. Cea mai buna hrana (sa zicem ca vei manca zilnic „ca la carte”, conform recomandarilor celor mai buni medici, nutritionisti etc) este consumata DEGEABA, daca nu e digerata, absorbita, utilizata si corect eliminata. Majoritatea dintre noi esuam la aceste capitole. Cred din ce in ce mai mult ca toate carentele noastre provin nu din lipsa aportului suficient, ci – din contra – din prea mult, prea plin, prea concentrat, prea complex, chestiune care duce la perturbarea functiilor de digestie, absorbtie, eliminare si, in consecinta, la carente.
Bucura-te de multitudinea de produse integrale pe care natura ni le pune la dispozitie si nu uita ca atat alimentatia corecta, cat si elimnarea eficienta sunt doua componente indispensabile in sanatate :).PS – pentru aprofundare, recomand lecturarea cartii Studiul China (Colin T. Campbell, PhD), Sa traim sanatos fara toxine (Dr. Robert Morse), Pur si simplu … vindecare si  Sanatate 5D (Dr. Sorina Soescu)


Distribuie:
Care este opinia ta