Diversificare: sunt bune semintele de Chia?

Am publicat pe 30 ianuarie 2012 urmatoarele informatii despre semintele Chia.

„Au de 30 ori mai multi antioxidanti decat afinele, de 6 ori mai mult calciu decat laptele integral, de  3 ori mai mult fier decat spanacul, de 15 ori mai mult magneziu decat in broccoli, de 8 ori mai mult omega 3 decat somonul, cu 50% mai mult acid folic decat sparanghelul, cu 25% mai multe fibre decat inul. Sunt scumpe, dar nu mai scumpe decat toate lucrurile pe care le cumparam atunci cand sanatatea noastra e subrezita sau atunci cand incercam sa ne intarim sistemul imunitar. Consumam in medie 1 lingurita (copiii peste 3 ani si adultii) si 1/2 lingurita ( copii de la 8 luni la 3 ani), de 3 ori pe saptamana.”

Pe 22 august 2016 am primit fata de cele de mai sus, urmatoarea intrebare de la Alina, mama unui copilas de 1 an si 6 luni:

Buna Cristela, am inceput recent sa-i dau chia sub forma de budinca cu fructe la micul dejun puiului meu de 1 an jumate si am o nedumerire, tot citesc peste tot sa nu se dea mai mult de 1/2 lingurita de 3 ori pe saptamana la copilasii mici (si 1 lingurita la adulti), dar nu se explica nicaieri de ce, si chiar nu inteleg de ce, daca sunt atat de bogate in nutrienti, ce contin de trebuie restrictionat atat de mult consumul lor?

Raspuns:

Draga Alina,
Multumesc pentru intrebare. Iti inteleg confuzia in labirintul parerilor si teoriilor alimentare.

Singura recomandare pe care ti-o fac este sa nu te lasi pacalita de abordarea reductionista ca “nutrientii sunt mai importanti decat alimentul integral.”. Hrana este de fapt INFORMATIE. Ce se intampla in mintea si in INIMA noastra cand pregatim pregatim mancarea, influenteaza calitatea si valoarea hranei intr-o masura mai mare decat orice proclamatie referitoare la nutrienti, cantitati, calorii etc.

Nu mai cauta „adevarul”, el se afla in inima ta si in observatiile tale personale. TU esti cel mai priceput EXPERT pentru copilul tau. Teoria e una, practica si intuitia materna despre ce e rezonabil, just, natural, daunator sau folositor – sunt alta. Daunele sau foloasele unor alimente se pot modifica de la o ora la alta, de la un loc la altul, de la o varsta la alta! Totul e sa fim constienti in fiecare clipa de efectul alimentelor asupra corpului si a mintii! (am prezentat subiectul alimentatiei constiente si in acest videoclip).

Cu drag,

Opinii 15 opinii

  1. Buna , doamna Cristela! Pentru copiii pana in 3 ani este mai bine sa hidratam sau sa rasnim semintele de chia? Multumesc

    1. Buna seara, va rog sa imi spuneti Cristela.

      Nu este nevoie sa le rasniti. Daca le lasati in suc de fructe se va face o minunata budinca. Ele se umfla daca intalnesc umezeala si devin gelatinoase.

      Cu placere,

      cristela

  2. Buna seara,
    De la ce varsta se pot sa seminte de chia? I-am dat azi baietelului meu de 8 luni 1/3 dintr-o lingurita (rasnite in prealabil). Imi este teama ca i-am dat prea devreme.

    Multumesc

    1. multumesc pentru intrebare, nu va fie teama de natura. este in regula si acum, insa de ce doriti neaparat sa le introduceti in alimentatie? asta e principala intrebare in acest moment. ati citit articolul despre CaFeLine?

      Cu Vitamina L,
      cristela

  3. Din motivul pe care l-ati intuit. De frica lipsurilor. Pediatra imi recomanda insistent calciu (are unghiile casante si albe la extermitati, sternul usor infundat si fontanela putin cam mare). De teama am cautat inlocuitori in alimentatie, asa am ajuns la chia. O sa incerc sa ma linistesc desi asta este un prag greu de trecut. Am citit acum articolul despre CaFeLine, din pacate el e cam mic ptr ei

    1. Buna seara, Elena. NU v-am recomandat articolul despre CaFeline ca sa pregatiti reteta pentru copil, ci ca sa cititi partea introductiva, actualizarea, cu toate linkurile din ea, cele in care vorbesc despre teama de carente, calciu, fier, proteine etc.

      Puteti sa ii dati calciu cat doriti, fie ca e de la farmacie, fie ca e din alimente. Nu doar ingurgitarea este suficienta, ci si absorbtia si utilizarea acestui Ca la nivel celular. Cititi cu atentie ce v-am recomandat. Altfel veti executa orbeste niste recomandari, care – chiar daca pot fi utile – nu au asupra Dvstra si a familiei niciun efect evolutiv.

      Va multumesc,

      Cristela GEORGESCU

  4. Buna ziua! Vreau sa ii dau fetitei mele de 9l2s seminte de chia. Cum i le oferi (rasnite sau hidratate)? In ce cantitate si de cate ori? Multumesc!

    1. Buna ziua, multumesc pentru intrebare. Am raspuns deja acestor intrebari la comentariile anterioare, va rog cititi. Cu drag,
      cristela

  5. Buna ziua,
    Budinca din seminte de chia poate fi data prin blender pentru ca semintele sa se sfarame si astfel nutrientii sa se asimileze mai bine? Adica sa nu treaca prin corp ‘ca trenul prin gara’.
    Va multumesc,
    Alina

    1. Draga Alina, multumesc de intrebare.

      Poti sa faci asta, dar pe mine nu ma inspira ce poate iesi :). Se spune ca aceste seminte sunt singurele care nu trebuie macinate pentru a fi digerate. Depinde de organism, zic eu. Poti sa folosesti mama blenderului si a blenduirii, daca mucoasa intestinala e inflamata de la zahar, fainoase si lacatate pasteurizate, ai nevoie direct de perfuzie ca sa fii sigur ca nutrientii sunt in sange (si de oprirea sau rarirea aportului acestor „bunatati”).

      Cu drag

  6. Buna Cristela, am inceput recent sa-i dau chia sub forma de budinca cu fructe la micul dejun puiului meu de 1 an jumate si am o nedumerire, tot citesc peste tot sa nu se dea mai mult de 1/2 lingurita de 3 ori pe saptamana la copilasii mici (si 1 lingurita la adulti), dar nu se explica nicaieri de ce, si chiar nu inteleg de ce, daca sunt atat de bogate in nutrienti, ce contin de trebuie restrictionat atat de mult consumul lor?

    1. Draga Alina,

      Multumesc pentru intrebare. Iti inteleg confuzia in labirintul parerilor si teoriilor alimentare. Adevarul absolut se afla in inima ta si in observatiile tale personale. TU esti cel mai priceput EXPERT pentru copilul tau. Teoria e una, practica si intuitia materna despre ce e rezonabil, just, natural, daunator sau folositor – sunt alta. Daunele sau foloasele unor alimente se pot modifica de la o ora la alta, de la un loc la altul, de la o varsta la alta! Totul e sa fim constienti in fiecare clipa de efectul alimentelor asupra corpului si a mintii! (http://cristelageorgescu.ro/alimentatia-si-muschiul-constientei-video/06/2016/).

      Singura recomandare pe care ti-o fac este sa nu te lasi pacalita de abordarea reductionista ca „nutrientii sunt mai importanti decat alimentul integral.”. Hrana este de fapt INFORMATIE. Ce se intampla in mintea si in INIMA noastra cand pregatim pregatim mancarea, influenteaza calitatea si valoarea hranei intr-o masura mai mare decat orice proclamatie referitoare la nutrienti, cantitati, calorii etc.

      Cu drag,

      cristela

  7. Buna ziua.abia acum v am descoperit si eu si as avea atatea de intrebat dar mai ales as avea atata nevoie de ajutor…pt a mi indrepta alimentatia …stilul si viata!
    Niste retete unde as putea gasi pt copii cu seminte si alimente sanatoase? Vad semintele de chia dar nu stiu cum sa le prepar in mod corect . Multumesc

    1. Buna ziua, va multumesc ca va faceti timp. Pe acest blog (desigur ca si pe intreg internetul) gasiti Categoriile: Retete, Meniul Zilei, Diversificare si Educatie Alimentara. Daca cititi articolele de acolo, puteti avea un posibil punct de pornire in calatoria Dvstra.

      Cu drag,

  8. Buna Cristela,

    O singura mentiune as avea referitor la „de 8x mai mult omega-3 decat somonul”. Acizii grasi omega-3 proveniti din surse vegetale sunt dati de ALA (acid alfa-linolenic), iar procesul de conversie al ALA in EPA sau DHA – variantele biodisponibile si de calitate superioara – este anevoios. Deci calitate peste cantitate 🙂

    Seara faina,
    Razvan

Care este opinia ta?