Retete din vacanta (II): super mancare de linte si musaca

In topul preferintelor culinare din vacanta, felul asta de mancare a fost preferatul lui Pavel, pe locul I (mancarea se poate da si copiilor sub 1 an, pasata, leguminoasele se introduc de la 8-9 luni). Actualizare 2015: Mancarea asta isi pastreaza pozitia in clasamentul preferintelor celor 2P, doar ca tinem cont de cateva detalii.UPDATE 2013: combinarea feculelor (cartof) sau a cerealelor cu leguminoase uscate (nu proaspete, pastaie) este considerata incompatibila si de aceea se recomanda sa fie evitata sau mancata cat mai rar. Alte teorii spun ca, din contra, leguminoasele se combina cel mai bine cu cereale integrale: orez brun, quinoa, etc. Noua nu ne ramane decat sa incercam, sa vedem ce ne prieste si ce nu. Orice fel de disconfort la nivelul tractului digestiv inseamna oca nu ne prieste ori alimentul, ori combinatia (balonari, crampe, constipatie, diaree etc).

Pavel mananca bine oricum, dar de data asta, dupa fiecare imbucatura ma tragea insistent de mana si ma atentiona „Una, una” (in traducere: inca una! :)), nerabdator sa isi asigure urmatorul „transport”. Acuuuuum … sincera sa fiu … nu stiu daca o fi fost de la bunatate de linte sau de la efort si foame :). Doar v-am povestit ca in vacanta asta a fost in Regatul Liber al Activitatilor Fizice si nu s-a lasat invitat de doua ori sa profite.

Pavel face de regula multa miscare.  Duminica asta de exemplu, a alergat fix 1800m fara oprire si a continuat apoi cu mers pana la 3000m. Stim exact pentru ca am masurat distanta de la noi pana la biserica din sat. Nu conteneste sa ne uimeasca cu atata forta si energie. Daca mai era nevoie sa am o dovada in plus a efectelor dietei vegetariene … De regula merge in fiecare zi minim 2km, floare la ureche, doar stiti ca a facut primii lui 1250m la 1 an… :). Ah, si de ceva timp, parte din acesti 2km sut facuti la „carma” landoului lui Petru. Daca incerc sa il ghidonez, ma apostrofeaza imediat: „Mami, maaaami, maaaami, lasa, lasa!”.

La munte, unde nu exista „Pavel, stai ca vine masina! Pavel, atentie la masini! Pavel, da mana, ca vine masina!”, a alergat, colindat si escaladat fara frica. Uz si abuz de risc, dar si de vigilenta si reflexele noastre :). E evident pentru toata lumea ca suntem in epoca „cocotatului”, nu exista inaltime care sa nu fi fost amprentata de talpitzele lui grasunele. Stanca din imagine era cat el de inalta si jocul era sa o urce si sa o coboare cu perseverenta si pofta de cate 6-7 ori.  Sarcina mea era sa gandesc si sa pregatesc un meniu nutritiv pe masura efortului depus. Ca vegetarieni mancam minim de 5 ori pe saptamana leguminoase, prin rotatie. In ziua respectiva am ales lintea pentru continutul ridicat de proteine si mai ales fier.

Paranteza: Iata ca am gasit inca o sursa vegetala de fier. Fierul, componenta de baza a hemoglobinei, este ravnit in alimentatie. Din pacate se serveste copiilor regulat, in mod eronat sub forma de ficatel, unul dintre cele mai toxice alimente. Ca argument al acestei afirmatii aduc exclusiv logica: ficatul este principala statie de epurare a  organismului. In consecinta, pe langa fier, intra in corpul fragil al copilasului si toate toxinele acumulate in acest organ. Stiu ca era, este si va fi o adevarata manie cu ficatul la gratar impotriva anemiei. Pana cand am devenit vegetariana, nivelul hemoglobinei era o problema permanenta. Imi vin mai multe exemple in minte, pe care le-am dezbatut si intr-o postare mai veche, Revolta.

Din nefericire, in tara noastra este cunoscuta ori ca „hrana saracului” (dealtfel ca mai toate leguminoasele), ori ca un aliment „exotic”.Ca orice leguminoasa, se tine la inmuiat minim 12 ore. Am sa scriu despre leguminoase pe larg intr-un viitor articol (partea a IV-a la serialul despre Diversificare). Atunci voi explica si de ce le tinem la inmuiat – contrar parerii majoritatii, motivul e altul decat pentru a fierbe usor.

SUPER MANCARE DE LINTE

Ingrediente si mod de preparare: 300 gr linte (inmuiata 12-24 de ore si spalata bine apoi), 1 capatana de usturoi tocat marunt (am pus atat de mult pentru ca am folosit din cel nou, care are o aroma mai slaba si putin evidenta in mancare. Daca folositi vechi, uscat, puneti dupa gust, mai putin), 1 lingurita cimbru macinat se pun impreuna la fiert timp de 30 minute. Dupa ce s-a scurs acest timp se adauga peste, la fiert inca 15 minute (de clocot) impreuna cu lintea , 4 cartofi mari taiati cubulete, mai completati cu apa daca e cazul, sa acopere cartofii, sa poata fierbe, 1 lingurita sare (sare NEIODATA!), 5 linguri piure de rosii si optional 6 linguri de quinoa. Poate o sa credeti ca am o obsesie cu quinoa :). Nu stiu ?… Poate am … Un adevar incontestabil este ca leguminoasele isi sporesc valoarea nutritiva si se combina cel mai bine cu cerealele. Iar eu sunt indragostita iremediabil de quinoa, mi se pare zana buna si delicata a cerealelor (am scris despre ea aici). Si, deloc de neglijat, este o sursa de proteina completa, desfiintand astfel si criticile aduse de oponentilor dietei vegetariene, si anume ca aceasta alimentatie, spre deosebire de cea bazata pe proteina animala, nu asigura decat aport de proteine incomplete. Cand se raceste (sub 40 de grade), se adauga ulei de masline presat la rece dupa gust, se amesteca si se serveste cu cateva picaturi de lamaie (fierul se absoarbe cel mai bine in prezenta vitaminei C).

Cat de apreciata a fost mancarica mea? Cam atat cat se vede: este felul lui Pavel de a spune deocamdata „Sarut mana pentru masa!” :).

P S: O alta varianta a acestei mancari este

MUSACA DE LINTE

Aceeasi reteta, doar ca in aceasta varianta cartofii se fierb separat (in coaja, stim de ce), se lasa sa se raceasca, se curata e coaja si se dau pe razatoarea mare sau se zdrobesc cu furculita si se amesteca cu o legatura de marar tocat si putina sare. Intr-o tava tapetata cu malai sau pesmet se pune un strat de cartofi, apoi compozitia cu linte si quinoa si deasupra alt strat de cartofi. Se da la cuptor 15-20 min. Dupa ce se scoate, se lasa sa se raceasca si se adauga deasupra ulei de masline.


Opinii 77 opinii

  1. Tot citind la tine pe blog mi-a venit pofta de linte…nu stiu de unde pentru ca eu pur si simplu pana acum 3-4 ani nu mancasem niciodata….si de atunci am mancat o singura data de revelion dar nu mi-a placut absolut deloc. si cu pofta mea ghici ce am facut? Pateu de linte – DELICIOS si ardei umpluti cu linte, orez, quinoa, ceapa, morcov, patrunjel – au fost o BOMBA buni de numa numa(tre sa ii multumesc sotului ca a fost opera lui – el fiind innebunit dupa sarmale).
    Multumim!!!

  2. SimonaP, ai un sot pe cinste. Si pentru ca te ajuta si pentru ca e deschis la a incerca lucruri noi. Va doresc cat mai multe clipe frumoase, inclusiv culinare, impreuna :)

  3. Draga mea Cristela,
    In cautare de retete cu seminte de susan, gen halva sau cum sa le consumam. Azi am descoperit quinoa in „Super manacare de linte”, clar este inclusa in meniul familiei. Mi-am salvat si alte retete cu quinoa, salata si supa de rosii cu quinoa.
    Probabil ma repet, ii multumesc lui Dumnezeu ca exista persoane ca tine pe lumea asta.
    Cam cu 1 an inainte de a ramane insarcinata aproape am renuntat la carne (poate asa am ramas insarcinata), iar de cand sunt insarcinata mananc foarte rar, numai de la tara si doar atunci cand merg in vizita.
    Oricum bebelina mea este mai fericita cand mananc sanatos, ma incurajeaza :).
    Blogul tau ma ajuta enorm de mult si iti multumesc, ma ajuta sa-mi pun informatiile in ordine si sa aiba o logica.

  4. P.S.
    Adoram Cafelinele :)

  5. Buna Cristela, pana nu demult nici nu auzisem de linte, de gatit nici nu mai spun. Dar mi-am luat inima in dinti si am facut super mancarea de linte. Vreau sa iti spun ca imi place foarte mult gustul de linte. Si ce m-a mirat, e faptul ca si sotul meu , care e carnivor inrait,a mancat si mi-a spus ca ii place. Iti multumim pentru idei si pentru tot ce faci. Chiar daca nu suntem vegetarieni, conteaza mult informatiile pe care le acumulez de pe blogul tau. Sunt pasi mici , dar siguri, spre o dieta echilibrata si sper eu cu cat mai putine produse de origine animala.
    Cu drag

  6. Draga Miha, eu va multumesc voua pentru disponibilitatea de a incerca, inainte de a nega. Sunt adepta pasilor mici, usori, care sa dureze o viata, stil de viata, decat reforma pentru cateva zile,saptamani sau luni. Cu exceptia cazurilor dramatice de sanatate cand dieta vegana crudivora este singura solutie.

    Produsele de origine animala au fost dintotdeauna consumate, doar ca stramosii si bunicii nostri chiar nu erau atat de sedentari si nu mancau dimineata ca masa de cracoun, la pranz ca masa de paste si seara ca masa de revelion … Produsele de origine animala erau curate, ei stateau mult in aer liber si faceau efort fizic si ponderea era sub 20 la suta.

    Succes si intelepciune

  7. Buna Cristela,
    Foarte buna mancarica de linte!! O intrebare doar, stiu ca nu ai timp, te inteleg perfect, chiar nu stiu cum reusesti sa le faci pe toate.
    Daca nu s-a consumat toata mancarica,( ma refer la super mancarea delinte )poate fi pastrata la frigider si a doua zi consumata? Usturoiul e fiert, este ok, nu mai oxideaza. Dar quinoa, se poate manca dupa 1-2 zile de la preparare? Ma gandesc ca poate exista restrictii ceva la a o consuma reincalzita.La fel, soffle de ciuperci cu quinoa sau alte papici ce au in compozitie quinoa.Voi consumati totul in acea zi, adica totul proaspat.De aici intrebarea,poate putin naiva. Dar mai bine intreb. Mai am inca o gramada de invatat de la tine.
    Scuze inca o data pentru timpul rapit, iti multumesc si va doresc o zi buna.

  8. Draga Paula,

    Eu caut sa gatesc zilnic – cel putin pentru copii – si asa s-a invatat si stomacul nostru, cu mancare proaspata. Detest frigiderul ca altereaza, imi place beciul de tara cu temperatura constanta de +1 grad, dar deh … nu mai avem acces in lumea moderna si simandicoasa in care traim. Dar mi se intampla uneori sa am un fel de mancare gatita de pe o zi pe alta, mai ales iarna. Mancare cruda niciodata.

    Nu e nimic in neregula cu quinoa de pe o zi pe alta.

    In orice caz nu te sfatuiesc sa mancati mai vechi de 24 de ore. Adica ce faci pentru azi la pranz, nu mai mult de maine la pranz. Inteleg ca uneori mamele nu au pur si simplu timp de gatit.

    O alta varianta e sa prepari o cantitate mai mare de quinoa sau orez brun sau naut fiert sau fasole boabe semifiarta, portionezi si congelezi. Si pui pe loc, cand gatesti.

    Succes, foarte buna intrebarea.

  9. Multumesc mult,Cristela. Am revenit insa cu o noua intrebare, legata de linte. Asa, cum ti-am spus a iesit foarte buna mancarica, la mine a iesit mai mult o ciorbita, am pus cam multa apa, banuiesc ca trebuia sa arate ca o linte scazuta, ca sa zic asa.Ca la fasole scazuta, mai mult o tocanita. Eu am crezut ca lintea sa va umfla putin, apropos, am folosit linte rosie, bio, dela Bioorganik. Nu m-a deranjat aspectul, oricum e buna si asa. Insa, am citit tot aici undeva, nu mai stiu exact acum, daca pe forum sau la retete, ca lintea galbena si cea rosie, daca nu ma insel se face la fierbere ca un terci, se faramiteaza. A mea nu s-a comportat deloc asa. Dimpotriva, a fost destul de taricica. Am respectat indicatiile tale despre leguminoase. Am pus-o peste noapte in apa, la frigider chiar. A stat, vreo 12-14 ore nu mai stiu exact. Apoi am spalat-o si am pus-o la fiert in apa rece ci ustoroi si cimbru, 30 de min, dupa ce a inceput sa fiarba apa. Apoi am adaugat si restul ingredientelor pentru 20 de min. cred; le-am lasat putin mai mult caci mi s-a parut ca nu e chiar fiarta lintea.Nu am schimbat apa deloc in timpul fierberii. Crezi ca am gresit undeva avand in vedere ca eu am avut un anume disconfort abdominal? Sa fie ca am mancat-o mai pe fuga si cu pofta? Sau nu am preparat-o bine?
    Legat de congelat. trebuie decongelate quinoa, nautul, etc? sau se pun asa direct, in apa, supa, lapte?La prepararea altor papici cred ca se decongeleaza si se scurge apa dupa care se adauga. Dar adaugate in ceva lichid? Se poate direct?
    Scuza-ma ca te napadesc asa cu o gramada de intrebari. Stiu ca si timpul tau e foarte pretios.
    Iti multumesc pentru tot si nu te grabi, cand iti gasesti ceva timp poti sa imi raspunzi. Ma simt asa de prost ca te deranjez pentru lucrui banale pana la urma. Dar,nu stiu, imi doresc sa schimb atatea pentru puiutii mei, sa fac totul bine, si de cand te-am descoperit acumulez informatie, informatie buna, de calitate,insa parca ma simt neputincioasa; cred ca asa e la inceput de drum, pentru ca pentru mine cel putin, este ceva cu totul nou, vreau sa fac totul ca la carte; am mai gatit , bineinteles, dar cu alte ingrediente, in alt mod in „stilul” vechi si tot ce faci tu mi se pare atat de bine, de riguros, de perfect; mi-as dori sa pot sa fac si eu macar pe jumate din ceea ce faci in bucatarie macar, caci in afara esti de neegalat(ma refer la acest blog, la tot ceea ce faci pentru noi mamicile care isi doresc o schimbare in bine in alimentatia lor si a familiilor lor, in sfaturile pe care la dai legat de sanatate si multe, multe altele).
    Iti multumim enorm, multumim pentru acest blog, multumim ca existi si ca ai creat aceasta mare familie cum frumos mai spunea o mamica.
    Cu respect,
    Paula Margineanu

  10. Draga Paula,

    Multumesc pentru cuvintele frumoase. Nu sunt perfecta, nici un om nu e, nu fac lucrurile perfect, invat si eu in fiecare zi, de la altii mai buni decat mine si din greselile trecutului. De neegalat este dragostea voastra pentru copii, cea care va da dorinta si puterea sa mergeti mai departe.

    Lintea cred ca era veche :(. E important sa folosesti leguminoase din acelasi an, adica nu mai vechi de un an. Alege un magazin unde este vanzare, sa fii sigura ca nu a stat pe raft sau in depozit mult timp. De asemenea e posibil ca organismul tau, befiind inca acolodat cu leguminoasele, sa reactioneze asa, dar se va regla in timp, nu e nimic grav.

    Eu scot din congelator, las peste noapte in frigider si pana dimineata e decongelat. Cand sunt in viteza sau comoda (da, am si eu clipe de „nu mai pot!” :)) le mai arunc si direct congelate in apa rece in care urmeaza sa fac supa.

    Cu drag

  11. Chiar e super mancarea de linte ; am mai gatit linte dar niciodata cu cimbru si usturoi;combinatia asta ii da un gust deosebit.A mancat si sotul meu,binenteles combinata cu carne,pentru ca el considera ca fara carne nu ai energie,( avem aici indieni sikh care nu mananca deloc proteina animala,si muncesc la greu ).De fapt aici in Belgia asta este meniul recomandat :carne ,cartofi si legume.
    Din pacate fetitei mele nu i-a placut,s-a scuturat ca de friguri de la prima lingurita;nu-i plac manacarurile condimentate ,doar patrunjelul il accepta.Si seamana perfect cu tata ;cere toata ziua carne si peste,(slava domnului ca nu mancam impreuna caci el este aproape toata ziua plecat)numai ca eu incerc sa-i dau cat mai putin,cam de doua trei ori pe saptamana din sursa proprie.Acum reusesc,mananca cei dau dar nu stiu ce voi face cand mai creste .Este f greu sa_ti schimbi modul de viata de unul singur si mai ales sa cresti si un copil,cand cei din jur nu te sprijinesc,ci chiar te acuza ca nu esti normala.Eu totusi incerc .

  12. Buna, Cristela!
    Maine imi propun sa fac mancarica de linte :) sper din tot sufletul sa aiba succes in familia mea!
    De mult timp vroiam sa adaug si alte leguminoase in meniul nostru.
    Am cumparat o linte rosie organica, jumatati de boaba cumva…!Scrie pe eticheta ca nu trebuie inmuiata si are nevoie doar de 15 min pt fierbere…! Sunt putin incurcata….:(
    Am pus – o la inmuiat pentru maine,la fel am facut si cu quinoa acum…!Poti sa- mi spui daca sti genul de linte de care vorbesc si daca crezi ca intradevar are nevoie de mai putin timp pt fierbere?

    Multumesc frumos:)!!!

  13. Andreia, genul acesta de linte e decorticata si prefiarta. De aceea. Iti recomand sa cumperi pe viitor linte verde sau neagra si s ao lasi la inmuiat si incoltit. Cand a aparut germenele de 1 mm, e gata de gatit.

    Pofta buna pana atunci si cu cea rosie.

    cristela

  14. Multumesc!
    Deja este pe foc de o jumatate de ora si acum am adaugat si restul ingredientelor…!
    Cred ca de data asta am dat oarecum gres. O sa contui sa pregatesc mancarea, desi probabil e mult prea fiarta lintea! …
    Asa o sa fac! Verde sau Negru intreg! Eu m -am uitat dupa rosie pentru ca citisem mai sus ca ar fi cea mai veritabila!
    Si Quinoa mea a stat 12 ore la inmuiat si cred ca e deja germinata ca se vad codite iesite din fiecare boaba! O sa o pregatesc si pe aceasta asa…!

    Esti minunata!Mult spor in toate!

  15. Andreia, quinoa germineaza repede, in 4 ore, dar nu-i niciun bai ca a germinat, din contra. Sa va fie cu pofta buna. Voi publica in curand o reteta minunata cu quinoa.

    Cum a fost lintea? :) Va pup

Care este opinia ta?