Sfaturi, retete si meniul de vineri, 14.01.2011

Toate preparatele ‘de casa’ sunt facute de mine. S-a implicat si Pavel, ca de obicei šŸ™‚Ā  La fotografiiĀ nuĀ Ā Ā 

am reusit sa prindem decat materia prima, deoarece dupa ce vede produsul final, Pavel nu mai are rabdareĀ si pentru sedinta foto!

Ora 7: 250 ml lapte de soia de casaĀ (reteta aici) indulcit cu 1-2 curmale rehidratate, curatate de coaja si pasate

Mic dejun (ora 9): branza tofuĀ de casa (reteta aici)Ā amestecata cuĀ 1 mar ionatan ras (e cel mai putin acid), 5 migdale decojite (cele mai putin acide dintre nuci),Ā rehidratate peste noapte, macinate siĀ 3 biscuitiĀ din faina integrala (reteta mai jos), facuti pesmet + cateva pic de miere bio de salcam.

Migdalele le puneti intr-un pahar cu apa peste noapteĀ si se decojesc f usor dimineata. Nu cumparati migdale decojite, nu sunt sigura ca nu se folosesc solutii chimice pentru decojirea industriala.

Biscuitii de casa (am reteta dintr-o carte de capatai pentru mine, „Copilul Vegetarian”, despre care am sa va vorbesc pe larg cat mai curand. Am primit-o cu mult timp inainte sa se nasca Pavel, de la o colega de serviciu, mamica eroina si ea, cu 2 fetite superbe si cu o preocupare constanta pentru tot ce e sanatos ca stil de viata. Am citit-o de zeci de ori si de fiecare data descopar lucruri noi. Nu plec fara ea nici in concediu. Mi-as dori sa intalnesc personal autoarea, Elena Pridie, sa o iau inĀ brate si sa strig din adancul inimii: MULTUMIIIIIIIM!!!):

125 g faina de ovaz, 50 g faina mei decorticat, 125 f faina de orez, aprox 125 ml apa. Puteti cumpara faina direct.Ā EuĀ cumparĀ cerealele integrale si prefer sa le rasnesc, am o moara cu piatra, dar se pot rasni siĀ cuĀ o rasnita electrica.

Amestecati bine toate ingredientele, insa apa o puneti treptat, la nevoie se mai adauga. Aluatul se framanta bine pana se ia usor de pe maini. Se intinde o foaie subtire si se decupeaza biscuiti. Se aseaza in tava de aragaz, pe o hartie de copt (pergament). In circa 30 min sunt gata. Ies destul de tari, de aceea eu ii folosesc sub forma de pesmet.

Daca ii vreau dulci, atunci mai adaug cateva curmale rehidratate sau o babana,Ā facute piure la blender. De asemenea daca vreau mai multe cereale, atunci mai combin si alte tipuri de faina: grau, secara, orz.

Pranz (ora 13.30): piure de naut cu legume si marar,Ā 150 ml de supa claraĀ concentrata de legume

Nautul se lasa la rehidratat 12 ore, se spala bine si se fierbe timp de 3 ore. E important de respectat instructiunile de preparareĀ in cazul tuturor leguminoaselor (linte, soia, mazare, fasole, naut), pentru a evita fenomene de meteorism (balonarea cauzata de acumularea gazelor in stomac). Separat am fiert maxim 25 min restul legumelor in putina apa (de obicei eu folosesc un „steamer”, dar se poate foarte bine si pe foc, nu puneti multa apa insa) si la final am amestecat legumele cu 2-3 linguri de naut boabe fiert, am adaugat un fir de marar, putina supa in care au fiert legumele, o lingura ulei masline, un fir de sare, putinĀ pesmetĀ dinĀ grisine integraleĀ si am pasat bine, cat sunt fierbinti. Se serveste doar cald. Intotdeauna completez masa de legume cu leguminoase pasate, avand in vedere ca sunt o senzationala sursa de proteine. Pot fi introduse dupa 8-10 luni, dar prin metoda pe care o tot reamintesc: treptat si ca unic aliment nou, testand toleranta si urmarind orice reactie.

Gustare (oraĀ 17.oo): o portocala + 1 grisina din grau integral de la Naturalia (avem nevoie pentru dinti, care s-au hotarat sa apara simultan, cate 3! šŸ™‚

Cina (ora 19:00): un fel de budinca, dar eu nu am mai dat-o la cuptor aseara. Paste alfabet din grau spelta integral amestecate cuĀ nuci macinateĀ siĀ gem de casa deĀ gutui.

Gem de gutui (incredibil de simplu,Ā gustos si rapid de pregatit): Pe noi ne-a apucat ‘experimentul’Ā intr-o sambata dupa amiaza. Calin s-a intors dintr-o plecare in tara cuĀ 6Ā gutui superbe, mirosind a Romania.Ā Sa zic vreo 2 kg, dar puteti face si din mai mult, fireste. Le-am spalat bine, cu o perie pe care o folosesc doar pentru legume si fructe, apoi le-am dat pe razatoare (de fapt, Calin le-a dat.Ā  Am spus deja ca e experiementulĀ echipei :).

In acest timp…

… Pavel a descoperit borcanul cu crema de roscove šŸ™‚

Am pus gutuile razuite intr-o oala de inox impreuna cuĀ o 200 ml apa, nu mi s-a parut ca au nevoie de mai mult, au fiert la foc mic in suc propriu cam 30 minute.

La final le-am lasat sa se raceasca si cand a ajus sub 40 de grade, am pus celebra si „mult stimata” miere de salcam (dupa gust) si am amestecat.

Au iesit cateva borcane si borcanele

pe care le-am asezat mandri pe rafturile camarii si din care Pavel se infrupta de obicei seara, cand ii fac diverse budinci sau gris cu lapte de soia. Doar e parte din echipa, cineva trebuia sa se ocupe si de degustare, nu? šŸ™‚

Vrem sa continuam seria cu caise, afine si visine. Am pus din plinĀ la congelator pentru iarna, dar nu ne asteptam sa le folosim si sub acesta forma. Chestiune de inspiratie de moment.

Ca regula, de laĀ 9 luni am inceput sa il educ pe Pavel catre un orar de masa similar unui adult: 3 mese principale, la ore fixe pe cat posibil si 2 gustari, insa doar la nevoie si de obicei sub forma de suc proaspat stors de fructe sau legume sau un fruct cu cereale integrale sub forma de grisine, covrigei, biscuiti, sa mai domolim gingiile (dimineta si seara insa il si alaptam, pana la 11 luni). Intre mese nu rontaim, nu bem altceva decat apa sau ceai de plante.Ā Am convingerea ca atunci cand copilul invata sa nu manance nimic intre mese, acest obicei (de a se ‘infrana’)Ā ii va fi de folosĀ pentru restul vietii nu doar in ceea ce priveste alimentatia, ci in multe domenii.

La categoria sfaturi, va urma un articol foarte util despre reguli pentru o digestie impecabila, iar la cea de retete, 2 deserturi delicioase pentru copii mai mari šŸ™‚

Pana atunci, weekend placut. Ca regula nu postez la final de saptamana, insa azi am facut o exceptie, de drag si dor.

Ora 7: 250 ml lapte de soia de casaĀ (reteta aici) indulcit cu 1-2 curmale rehidratate, curatate de coaja si pasate

Mic dejun (ora 9): branza tofuĀ de casa (reteta aici)Ā amestecata cuĀ 1 mar ionatan ras (e cel mai putin acid), 5 migdale decojite (cele mai putin acide dintre nuci),Ā rehidratate peste noapte, macinate siĀ 3 biscuitiĀ din faina integrala (reteta mai jos), facuti pesmet + cateva pic de miere bio de salcam.

Migdalele le puneti intr-un pahar cu apa peste noapteĀ si se decojesc f usor dimineata. Nu cumparati migdale decojite, nu sunt sigura ca nu se folosesc solutii chimice pentru decojirea industriala.

Biscuitii de casa (am reteta din carteaĀ „Copilul Vegetarian”, despre care am sa va vorbesc pe larg cat mai curand. Am primit-o cu mult timp inainte sa se nasca Pavel, de la o colega de serviciu, mamica eroina si ea, cu 2 fetite superbe si cu o preocupare constanta pentru tot ce e sanatos ca stil de viata. )

125 g faina de ovaz, 50 g faina mei decorticat, 125 f faina de orez, aprox 125 ml apa. Puteti cumpara faina direct.Ā EuĀ cumparĀ cerealele integrale si prefer sa le rasnesc, am o moara cu piatra, dar se pot rasni siĀ cuĀ o rasnita electrica.

Amestecati bine toate ingredientele, insa apa o puneti treptat, la nevoie se mai adauga. Aluatul se framanta bine pana se ia usor de pe maini. Se intinde o foaie subtire si se decupeaza biscuiti. Se aseaza in tava de aragaz, pe o hartie de copt (pergament). In circa 30 min sunt gata. Ies destul de tari, de aceea eu ii folosesc doar sub forma de pesmet. Caut insa o solutie pentru biscuiti mai moi,Ā cum imi vor reusi, postez reteta.

Daca ii vreau dulci, atunci mai adaug cateva curmale rehidratate sau o babana,Ā facute piure la blender. De asemenea daca vreau mai multe cereale, atunci mai combin si alte tipuri de faina: grau, secara, orz.

Pranz (ora 13.30): piure de naut cu legume si marar,Ā 150 ml de supa claraĀ concentrata de legume

PIURE DE NAUT

Nautul se lasa la rehidratat 12 ore, se spala bine si se fierbe timp de 3 ore. E important de respectat instructiunile de preparareĀ in cazul tuturor leguminoaselor (linte, soia, mazare, fasole, naut), pentru a evita fenomene de meteorism (balonarea cauzata de acumularea gazelor in stomac). Separat am fiert maxim 25 min restul legumelor in putina apa (de obicei eu folosesc un „steamer”, dar se poate foarte bine si pe foc, nu puneti multa apa insa) si la final am amestecat legumele cu 2-3 linguri de naut boabe fiert, am adaugat un fir de marar, putina supa in care au fiert legumele, o lingura ulei masline, un fir de sare, putinĀ pesmetĀ dinĀ grisine integraleĀ si am pasat bine, cat sunt fierbinti. Se serveste doar cald. Intotdeauna completez masa de legume cu leguminoase pasate, avand in vedere ca sunt o senzationala sursa de proteine. Pot fi introduse dupa 8-10 luni, dar prin metoda pe care o tot reamintesc: treptat si ca unic aliment nou, testand toleranta si urmarind orice reactie.

Gustare (oraĀ 17.oo): o portocala + 1 grisina din grau integral de la Naturalia (avem nevoie pentru dinti, care s-au hotarat sa apara simultan, cate 3! šŸ™‚

Cina (ora 19:00): un fel de budinca, dar eu nu am mai dat-o la cuptor aseara. Paste alfabet din grau spelta integral amestecate cuĀ nuci macinateĀ siĀ gem de casa deĀ gutui.

GEM DE GUTUI (incredibil de simplu,Ā gustos si rapid de pregatit):

Pe noi ne-a apucat ‘experimentul’Ā intr-o sambata dupa amiaza. Calin s-a intors dintr-o plecare in tara cuĀ 6Ā gutui superbe, mirosind a Romania.Ā Sa zic vreo 2 kg, dar puteti face si din mai mult, fireste. Le-am spalat bine, cu o perie pe care o folosesc doar pentru legume si fructe, apoi le-am dat pe razatoare (de fapt, Calin le-a dat.Ā  Am spus deja ca e experiementulĀ echipei :).

In acest timp…

… Pavel a descoperit borcanul cu crema de roscove šŸ™‚

Am pus gutuile razuite intr-o oala de inox impreuna cuĀ o 200 ml apa, nu mi s-a parut ca au nevoie de mai mult, au fiert la foc mic in suc propriu cam 30 minute.

La final le-am lasat sa se raceasca si cand a ajus sub 40 de grade, am pus celebra si „mult stimata” miere de salcam (dupa gust) si am amestecat.

Au iesit cateva borcane si borcanele

pe care le-am asezat mandri pe rafturile camarii si din care Pavel se infrupta de obicei seara, cand ii fac diverse budinci sau gris cu lapte de soia. Doar e parte din echipa, cineva trebuia sa se ocupe si de degustare, nu? šŸ™‚

Vrem sa continuam seria cu caise, afine si visine. Am pus din plinĀ la congelator pentru iarna, dar nu ne asteptam sa le folosim si sub acesta forma. Chestiune de inspiratie de moment.

Ca regula, de laĀ 9 luni am inceput sa il educ pe Pavel catre un orar de masa similar unui adult: 3 mese principale, la ore fixe pe cat posibil si 2 gustari, insa doar la nevoie si de obicei sub forma de suc proaspat stors de fructe sau legume sau un fruct cu cereale integrale sub forma de grisine, covrigei, biscuiti, sa mai domolim gingiile (dimineta si seara insa il si alaptam, pana la 11 luni, cand a refuzat samai acceptealaptarea, celmai probabil din cauza lui Petru cel din burtica…). Intre mese nu rontaim, nu bem altceva decat apa sau ceai de plante.Ā Am convingerea ca atunci cand copilul invata sa nu manance nimic intre mese, acest obicei (de a se ‘infrana’)Ā ii va fi de folosĀ pentru restul vietii nu doar in ceea ce priveste alimentatia, ci in multe domenii.

La categoria sfaturi, va urma un articol foarte util despre reguli pentru o digestie impecabila, iar la cea de retete, 2 deserturi delicioase pentru copii mai mari šŸ™‚

Pana atunci, weekend placut. Ca regula nu postez la final de saptamana, insa azi am facut o exceptie, de drag si dor.

Opinii 65 opinii

  1. Draga Cristela,
    Bune tare genurile de gutui si cel raw, si cel gatit. Pe acesta din urma, acum l-am executat. Pe cel raw l-am facut anul trecut si a fost cerut de băițelul meu si anul acesta. Ǝntrebare: pe cel gatit il pui fierbinte in borcane si il amesteci cu miere inainte de a fi consumat? Ca altfel, nu rezista. Am incercat eu cu dulceața de afine, le-am facut in suc propriu si le-am amestecat cu miere cand s-a răcit dulceața, Ć®nsă, desi am tinut-o la rece, la frigider, s-a stricat dupa o vreme. Multumesc mult
    Cu drag,
    Diana

Care este opinia ta?