Un interviu cu si despre Cristela Georgescu

Cristela GEORGESCU (Certified Holistic Health and Nutrition Professional)

Pentru cine nu are posibilitatea sa urmareasca ce public pe Facebook, aduc aici interviul de ieri oferit celor de la Bontonus cu gandul si sufletul la cititorii mei de toate varstele.

Un interviu amplu despre nutritie si sanatate abordate holistic, copii, mancare, pofte, educatie, mituri, viitorul Planetei, relatia cu Dumnezeu si despre … mine. O lectura ce nadajduiesc sa va fie spre folos.

Preluare integrala de pe : http://www.bontonus.ro/o-viata-bio/articol/cristela-georgescu

„Intr-o zi de 14 februarie a decis să renunțe, brusc, la tot ce însemnau până atunci în alimentația sa „mici plăceri nevinovate”, adică inclusiv carnea. Au trecut aproape zece ani de atunci, iar Cristela Georgescu, care este căsătorită și mamă a doi băieți, nu are doar un stil de viață sănătos, ci și foarte multe lucruri frumoase de spus despre acest subiect.

1. Știu că aveți un regim alimentar echilibrat. Ați mâncat sănătos dintotdeauna sau când și de ce ați început să faceți asta? Ce v-a motivat?

Cauza principală a bolilor de care e bântuită omenirea la nivel global este ignorarea alimentației sănătoase, superficialitatea cu care tratăm ceea ce se află în vârful furculiței sau ceea ce „aruncăm” în gură, nepăsători și comozi, mestecând în grabă de maxim trei ori, doar că să umplem stomacul și să dăm satisfacție papilelor gustative. O alimentație sănătoasă presupune moderație, alegeri informate, educate și reeducate. Nu ceea ce facem din când în când ne distruge sănătatea, ci ceea ce facem zilnic.

Este deja un fapt comun că pentru mulți dintre noi reforma în stilul de viață survine în urma unei vești șoc privind starea sănătății personale, a unui mebru al familiei sau a unei persoane apropiate. Datorită confortului, presiunii sociale, marketingului și tratării cu superficialitate a laturii spirituale, noi oamenii am adoptat și dezvoltat un atașament puternic față de obiceiuri și alegeri care periclitează sănătatea pe termen lung. Nici eu nu am făcut excepție de la regulă. Acum aproape 10 ani, când medicii au ridicat neputincioși din umeri și au dat verdicte dramatice am fost suficient de motivată să mă dau jos de pe piedestalul de ignoranță și cinism cu care priveam alimentația și stilul de viață.

Ulterior, motivațiilor legate de sănătate durabilă și de exemplu personal în calitate de părinte li s-au adăugat considerații legate de protecția mediului și aspecte etice: consumul exacerbat de alimente de origine animală și procesate industrial, lăcomia care a înlocuit strictul necesar, tratamentul animalelor în crescătorii, impactul agriculturii destinate creșterii animalelor asupra mediului înconjurător, marketingul și reclama pentru copii, obezitatea infantilă.

 2. Care au fost principalele schimbări în ceea ce privește alimentația? La ce ați renunțat și ce ați adus în plus?

Pentru cei care doresc o schimbare, dar nu au presiunea timpului în ceea ce privește sănătatea, metoda mea poate părea descurajant de dificil de implementat. De aceea recomand și în astfel de cazuri principiul excluderii prin includere.

3. Cum vine asta?

Nu restricționăm alimentele „bune”, dar rele, adică cele care dau dependență și fără de care viața ni se pare în mod eronat urâtă și tristă, cum ar fi: brânzeturi, ciocolată, zahăr, cafea, alcool, etc. Dacă nu ne simțim pregătiți de revoluție și performanță, atunci este de preferat metoda pașilor mici, cu schimbări ușor de implementat, dar durabile. Eu am făcut revoluție și reformă într-o singură zi, era 14 februarie. Am decis să renunț la tot ceea ce numisem până atunci „mici plăceri nevinovate”, să mă port cu respect și rigoare față de ceea ce îi ofer stomacului și să scap de robia papilelor gustative pervertite. Am făcut reforma nu numai în alimentație, dar și în stilul de viață.

4. Ne povestiți, vă rog?

Am renunțat brusc și pe vecie la toate bombele cu care mi-am sabotat și devastat sănătatea: cafea, alcool, băuturi carbogazoase, zahăr și dulciuri rafinate, produse de patiserie, prăjeli, mâncare fast-food. Am eliminat pur și simplu orice produs rafinat sau prelucrat industrial, orice produs de origine animală, am renunțat la ronțăitul între mese, la copioasele cine luate noaptea târziu. Am înlocuit totul cu: apă purificată, fructe, legume, verdețuri, zarzavaturi, leguminoase, nuci și semințe crude, cereale integrale, grăsimi sănătoase, odihnă bună (cea între 10 PM și 2 AM), aer curat, relații sănătoase – stimulatoare de energii creatoare, o relație autentică cu Dumnezeu. Foarte mare parte a timpului și energiilor celor care activează în domeniul nutriției e petrecut în dezbateri pentru supremația adevărului în ceea ce privește dietă perfectă. Adevărul e că nu există un șablon care să se potrivească tuturor. Există însă principii de nutriție sănătoasă, principii general valabile.

5. Dumneavoastră la ce concluzie ați ajuns în acest sens?

Dacă ar fi să rezum tot ceea ce am învățat de-a lungul anilor din experiență personală, din studiul individual, din discuțiile cu medici, nutriționiști și oameni de știință din domeniu, din țara și din afară țării, aș spune așa: nu mai mâncați alimente rafinate, procesate și prelucrate industrial, adică ceea ce umple rafturile supermarketurilor. Măcar regula asta dacă s-ar respecta, tot ar fi un pas uriaș pentru omenire. În schimb, aș recomanda să se consume alimente integrale, din cele care nu au liste de ingrediente și nici ambalaje colorate. Un alt principiu pe care îl îndrăgesc și care funcționează la sceptici sau la cei obosiți de diete restrictive este excluderea prin includere. Adică nu excludeți nimic din dietă actuală, dar includeți zilnic câte un aliment nou, integral, natural, sănătos. Începeți masa cu alimentele sănătoase și, dacă mai rămâne loc, continuați cu restul. De exemplu, dacă mâncați lasagna cu salată, asigurați-vă că terminați prima oară din farfurie salata, nu lasagna.

6. Ne spuneți, vă rog, trei reguli pe care nu le încălcați niciodată  în bucătărie?

În primul rând nu folosesc  niciodată cuptorul cu microunde, vase de teflon, plastic sau aluminiu, în al doilea rând nu încălzesc uleiul sau mierea și, nu în ultimul rând, nu folosesc decât sare neiodată.

 7. A fost greu/ușor să renunțați la carne și toate celelalte produse amintite?

Cea mai mare parte a problemelor legate de sănătatea oamenilor nu e cu ceea ce ar trebui să mănânce, ci cu ceea ce nu ar trebui să mănânce. Eu am renunțat la toate produsele amintite acum aproape 10 ani. Atunci știam doar „nu e bine, nu face bine, îngrașă”. Argumentele astea nu erau motivante pentru o reformă, așa cum aveam eu nevoie, dar schimbarea s-a produs când am înțeles „de ce”.

Greu nu a fost să renunț la carne – orice ființă rațională care înțelege impactul pe care îl are consumul exacerbat de carne și alimente de origine animală în general asupra sănătății, asupra bietelor animale de crescătorie și a viitorului Planetei renunță aproape instantaneu, fără nici un fel de remușcări.

Uitându-mă înapoi, cred că a devenit atât de greu să renunțăm la unele alimente din două motive:

a. Alimentația modernă pune în centrul atenției comoditatea și nu nutriția, satisfacerea poftelor și nu a nevoilor vitale. Dieta modernă arată așa: dimineța mâncăm ca la masa de Paște, la prânz ca la Crăciun și seara ca la Revelion

și

b. Ignoranța noastră și ancorarea în sistemul de gândire în care ne-am născut ne face să credem că fără carne nu avem proteine ăi fier, că fără lactate și ouă nu avem calciu. Fals! Nu există nutrient pe care produsele animale să îl furnizeze și care să nu se găsească în produsele vegetale. Ba, mai mult: alimentele de origine animală sunt aproape complet lipsite de substanțe vitale sănătății noastre, cum ar fi antioxidanții, fibrele, vitamina C. Produsele de origine animală aduc – pe lângă mult râvnitele proteine și miticul calciu sau fier – colesterol, grăsimi nesănătoase (saturate) și nu în ultimul rând un cortegiu de chimicale din antibioticele, vaccinurile și hormonii care se administrează bietelor animale.

8. Și-atunci, ce e de făcut?

Schimbarea de la o dietă primordial bazată pe carne către una cu puțină carne sau deloc este o alegere personală, însă este cea mai corectă pentru mediul înconjurător la nivel global. E evident că dacă omenirea continuă în ritmul actual și cu obiceiurile alimentare actuale, atât de devastatoare pentru mediu, specia umană nu va mai supraviețui mult timp. Dacă ne iubim copiii și vrem să trăiască sănătoși trebuie să le oferim și un cadru în care să se bucure de viață, să nu ne împrumutăm din viitorul lor, furându-le Planeta.

9. Că tot ați ajuns la copii, știu că sunteți mămica a doi băieței, iar că regimul micuților dumneavoastră este bine pus la punct. Ne-ați putea spune cum arată meniul lor într-o zi din weekend? Dar al dumneavoastră?

Alimentația ne influentează în mod decisiv sănătatea, iar copiii noștri nu trebuie să plătească ignorarea acestui adevăr de către părinți. De cele mai multe ori adulții manipulează sau deformează în mod inconștient preferințele alimentare ale copiilor. Ei nu trebuie forțați să mănânce mâncăruri sănătoase; vor alege singuri să facă asta dacă li se dă ocazia să dezvolte o relație pozitivă cu astfel de alimente.Este demonstrat științific că tipul de alimentație se reflectă în comportamentul, gândirea sau performanța școlară a copiilor. O dietă strict vegetariană, în care moderația, echilibrul și diversitatea sunt laitmotive, este sigură și sănătoasă la orice stadiu din viață: copilărie, adolescență, sarcină și alăptare. Ea furnizează toți nutrienții esențiali de care au nevoie copiii și viitoarele mame. Având în vedere că obiceiurile alimentare se formează și se impregnează la începutul copilăriei, o dietă pe bază de plante îi dă copilului oportunitatea să se bucure de o mare gamă de mâncăruri viu colorate, energizante, proaspete și hrănitoare și să poarte aceste obiceiuri în perioadă maturității. Și în privința copiilor abordez sănătatea holistic.

Pe lângă educația alimentară, în lumea tulburată în care trăim cel mai prețios cadou pe care îl putem face pruncilor noștri, încă din leagăn, este ancorarea deplină și permanentă în Dumnezeu („Omul ce învață în leagăn face și la batranete”, spunea părintele Arsenie Papacioc). În acest fel ne asigurăm că le-am dăruit nu doar o pavăză, dar și o armă spre biruința în luptă cea dreaptă pentru Adevăr.

Mâncăm la fel întreaga familie și, măcar de două ori pe zi luăm masa împreună. Așa funcționează cel mai bine puterea exemplului personal. Am afișat pe blogul meu (www.cristelageorgescu.ro) meniul nostru zilnic timp de aproape un an, iar la copii am cuprins perioadă 6 luni – 2 ani și jumătate.

Zilnic folosim următorul „algoritm”: mic dejun energizant cu cereale integrale (dar nu cele din cutii frumos colorate, ci cele naturale, neprocesate industrial), miere, fructe uscate sau proaspete, nuci și lapte vegetal făcut în casă; masa de prânz: legume, verdețuri, zarzavaturi, fără deserturi; cina e ca o adiere ușoară prin stomac: fructe, compoturi, budinci sau copturi/fierturi ușoare de cereale.

10. Știu că ați publicat câteva rețete în cartea „Nu hrăni cancerul”, de unde trag concluzia că sunteți o bună bucătăreasă.

Așa este. Sunt o bucătăreasă pasionată, gătesc din dragoste pentru familia mea. Am înțeles că bucătăreasa are cel mai important rol, pentru că de ea depinde sănătatea întregii familii. Întotdeauna mâncărurile mele conțin vitamină MLH: mama love – home made; întotdeauna am grijă atunci când gătesc să am o stare bună, o energie pozitivă, pentru că ea se transmite mâncării. Este și motivul pentru care nu mai consum mâncare de restaurant decât în cazuri imposibil de evitat. Sunt inspirată și evaluată în mod onest de copiii și soțul meu, sinceritatea lor este busolă mea. Am învățat împreună să apreciem bogăția puținului și a simplității.

În ceea ce privește hrana și preferințele alimentare, omenirea s-a atașat de ceea ce e fals, a evadat din lumea naturalului și a autenticului. Alimentele naturale, integrale, trezesc în fiecare dintre noi o stare de conștientizare a ceea ce este bun pentru organismul nostru și, astfel, puritatea devine propria răsplată.

11.  Cam cât timp petreceți zilnic în bucătărie?

O oră, alterori două. Gătesc zilnic și puțin, pentru că ne place să mâncăm proaspăt. În plus, mâncarea crudă nu rezistă de la o zi la alta. Am nevoie de o oră pentru masa de prânz și de încă o oră după amiază, dacă decid să gătesc ceva împreună cu copiii pentru cină. Este un aspect important pentru dezvoltarea lor personală, dar și pentru stabilirea unei legături pozitive cu alimentele sănătoase.

12.  Înțeleg că mâncați mai mult crud?

Am grijă că măcar 50% din mâncarea noastră să fie hrană vie, crudă, și ca aceasta să se termine prima la masă. În rest, ascult organismul.

13. Ce legume/fructe preferați? Sub ce formă?

În funcție de anotimp, activități, stări emoționale sau de sănătate, preferințele se schimbă. Îmi place să folosesc produse locale, specifice anotimpului respectiv.

14. Există vreun produs de la care nu va puteți abține?

Nu. Am renunțat însă cel mai greu la cafea. A durat două săptămâni și în fiecare zi sunt recunoscătoare lui Dumnezeu că mi-a dat puterea să renunț, pentru că doar acum, în absența ei, pot avea măsura răului uriaș pe care mi-l provoca fără să îmi dau seama.

15. Pentru ce optați când va e poftă de ceva dulce?

Înainte de a-i da imediat organismului ceva dulce mă gândesc dacă sunt pofte sănătoase sau pofte nesănătoase. Când corpul poftește ceva, de fapt ne transmite un mesaj. Cheia în managementul poftelor este înțelegerea mesajului transmis de organism și răspunsul la întrebarea „Dau sau nu curs?” ori „ E periculos sau e sănătos să mă abțin?”

De obicei poftele sunt cauzate de dependența de anumite alimente (lactate, cereale și dulciuri rafinate, cofeină, alcool, etc) dar și de un dezechilibru în organism sau în stilul de viață. Dacă poftelor cauzate de dependență e sănătos să le rezistăm, celor legate de dezechilibre nutriționale sau calorice e bine să le dăm curs, hrănindu-ne sănătos. În general lipsa din alimentație a macronutrientilor (proteine, carbohidrați și lipide) dă naștere la poftă de dulce.

Deja îmi cunosc organismul, știu de ce cere dulce, în general nu din cauza de dependență, pentru că am scăpat de toate adicțiile odată cu cură de detoxifiere cu care am început și noul stil de viață acum 9 ani. Poftele mele de dulce apar atunci când nu respect întocmai orarul de masă și odihnă, în perioade solicitante din punct de vedere fizic și nervos. Atunci contrabalansez mâncând proteine și/sau grăsimi, adică un pumn cu alune, nuci, arahide, migdale crude, alteori un avocado, și-mi trece. Când simt că vreau chiar ceva dulce mestec fagure, miere cremoasă sau mănânc 1-2 fructe mici, uscate.

16. Care sunt beneficiile unui stil de viață/alimentar sănătos, beneficii pe care le-ați trăit pe pielea dv.?

Esențial este să înțelegem conceptul de „stil de viață”. A vorbi doar de nutriție pentru sănătate e ca și când am pierde din vedere exact esențialul. Deși pe primul loc între cauzele îmbolnăvirii se află superficialitatea sau aroganța în abordarea alimentației, când am început să studiez susținut nutriția și să o privesc în mod holistic am înțeles că și stilul de viață are un efect uriaș asupra sănătății. A fost că un bonus: a devenit evident că doar hrana care ajunge în farfuria noastră, privită în mod izolat și exclusiv, nu este o poliță de asigurare a sănătății. Satisfacția vieții vine de cele mai multe ori nu din mâncare, ci de la energia momentelor de emoție și a trăirilor care ne împlinesc. Asta demonstrează că nu doar ceea ce punem în farfurie e o hrană, ci totul. Demonstrează că există „mâncăruri” care contribuie în mod decisiv la sănătatea și starea noastră de bine, mâncăruri care nu sunt „de mâncare”, ci sunt hrana sufletului și a spiritului, și că dacă sunt neglijate sănătatea sau vindecarea nu va fi niciodată completă. Mă refer la familie, relații personale, carieră, exercițiu fizic în natură, spiritualitate, legătură cu Dumnezeu, mediul în care trăim și lucrăm (pare bizar, dar mulți dintre noi petrecem ore, zile, ani, decenii într-un mediu care are valori diametral opuse cu ale noastre …).

Pe lângă mult râvnitele îmbunătățiri ale aspectului fizic (pierderea excesului de greutate, adio celulită, luminozitatea pielii, luciul și vigoarea părului și a unghiilor, etc), un stil de viață sănătos aduce și … sănătate!

A fi sănătos înseamnă pentru mine altceva decât „a nu fi bolnav”, e o stare de echilibru fizic, emoțional și spiritual deopotrivă, care ne susține să trecem prin viață fără să fim doborâți de toate lucrurile menite să ne rănească neîncetat fizic, emoțional și spiritual.

17.  Ce doriți să le mai transmiteți cititorilor noștri pe această cale?

Eu am ales să fac educație în nutriție naturală și sănătate holistică pentu cei deschiși să asculte. Atât de prețios e timpul și atât de repede zboară încât eu nu intenționez să conving pe nimeni, din contră, trebuie să fiu eu convinsă că oamenii sunt dispuși să se lase educați și să probeze o schimbare.

Mai mult decât atât: dieta vegetariană a fost lăsată de Dumnezeu (Geneza 1: 29) împreună cu învățăura că cei care optează și pentru alt tip de hrană nu trebuie să râdă sau să vorbească împotrivă celorlați. Dar și că cei care urmează dietă vegetariană la rândul lor nu au voie să râdă sau să vorbească împotrivă celor care au alte opțiuni alimentare.

De aceea eu am răspuns de fiecare dată cu pacea pe care am primit-o în suflet și nu am încetat să povestesc despre minunea ce mi s-a întâmplat de când mi-am schimbat alimentația și stilul de viață. Am explicat și am demonstrat prin exemplu personal că pretenția de a fi vindecat și a te bucura de sănătate în timp ce îi încalci legile elementare este absurdă și Îl dezonorează pe însuși Dumnezeu; că orice eșec ne face direct răspunzători pe noi, nu pe medici sau pe El.. Astfel, am transmis informația cu perseverență, însă fără obsesia de a convinge, converti sau jigni pe cineva. Liberul arbitru trebuie lăsat să funcționeze întotdeauna.

De prea mult timp lipsa profundă de educație a unei părți consistente din populația României, și nu doar lipsă de informare, stă la bază manipulării cu ușurință a cestui popor, de către un stat iresponsabil și lipsit de viziune în ceea ce privește sănătatea și viitorul unei națiuni.

Dezbaterile pe teme de sănătate publică din ziua de azi au foarte puțin a face cu ceea ce ne îmbolnăvește și mult mai mult cu partea de asigurări de sănătate. Cel mai ignorat adevăr științific despre sănătate este că o dietă alcătuită din alimente integrale, de origine vegetală, poate preveni și, în multe cazuri, opri din evoluție și chiar anula boli de inimă, diabet, cancer, obezitate și alte boli cronice sau degenerative. „Din păcate, descoperirile științifice legate de dietă și impactul ei asupra bolii sunt marginalizate de puterea politică a intereselor comerciale masive și reciproc avantajoase: carnea, lactatele, zahărul, medicamentele și chirurgia”, potrivit San Francisco Chronicle, de Dr. Colin Campbell, Dr. Caldwell B. Esselstyn Jr., din 17 martie 2009.

18. Dacă ar fi să vă faceți o prezentare, cum ar arăta aceasta?

Cristela Georgescu este consultant și coach specializat în sănătate și nutriție holistică, cu studii și certificări postuniversitare de la Institute for Integrative Nutrition, Universitatea Cornell și Fundația Dr. T. Colin Campbell din SUA și American Association for Drugless Practitioners. Este autor al blogului www.cristelageorgescu.ro, co-autor al cărții „Nu hrăni cancerul!”, autor a numeroase articole pe teme legate de sănătatea copiilor, membru fondator al Asociației „Mame pentru Mame”, membru al Asociației Internaționale de Health Coaches. Are studii universitare în economie și finanțe, o carieră reputabilă în banking și management executiv, public speaking, voluntariat pentru educarea și formarea noii generații.

Mara Bratu”

Opinii 11 opinii

  1. Draga Cristela, tot ce scrii tu e de folos. De mare folos. Eu n-am gasit pana acum (si nici n-am cautat!) articol scris de tine din care sa nu invat ceva. Fii mandra! Te imbratisez cu drag!

  2. da iti multumim mult pentru tot. De multe ori ctesc ceva la tine pe blog de ex sarea iodata nu e buna si nu mai apuc sa aprofundez sa vad de ce nu e buna dar am eliminat-o si cand ma intreaba cineva de ce nu iau sare iodata nu pot explica doar stiu ca nu e buna a scris Cristela pe Blog 🙂 urmeaza sa citesc mai multe dar deocamdata nu mai mancam ca nu e buna. Sunt in urma cu multe dar cred ca e deja un an de cand la micul dejun avem doar lapte vegetal cu roscove cereale integrale de tot felul si fructe. Pentru noi e un pas mare. Multumim 🙂

  3. Draga Cristela,
    ce parere ai despre masline? Sunt sanatoase?

    1. Desigur, dar sa nu fie conservate cu E-uri.

  4. Un Paste binecuvantat va doresc!
    Un mare MULTUMESC pentru articolele cu vitamina D (nici in facultate nu s-a pus atata accentul pe aceasta vitamina)si pentru frumosul si generosul interviu pe care l-ai dat.
    Cu multa admiratie,S

  5. De obicei ma feresc sa comentez pentru ca stiu cat de greu e sa stai si sa cauti toate informatiile de pe blog, dar cred ca pot sa fac asta la acest articol
    Seria despre calciu si vitamina d este exceptionala si este ca morcovul pentru omul de zapada.
    Un paste luminat tuturor si tie in plus sa-ti fie calea usoara pe noul drum pe care l-ai ales.

  6. Draga Cristela,
    Te rog sa ma sfatuiesti intr-o problema:
    Seara, dupa ce baietii mei de 10 si 5 ani adorm, le transpira ingrozitor capul. Uda perna rau. Doar in prima parte a serii, adica primele ore de somn.
    Ce ma sfatuiesti?
    Iti multumesc mult!

  7. Ziua buna, Minunată Cristela 🙂
    Felicitari pentru tot ce faci si mulțumim ca împărtășești si cu noi, restul.

    Am nevoie de un sfat/informatie si poate ma poti ajuta ..tata suferă de un stress profund, exista in România un centru medical naturist, sau ceva de genul, unde poate primi ceva asistență, sfaturi?

    Mulțumesc mult, zile cu bucurie!

    1. Draga Coralia, multumesc pentru mesaj. De stres suferim toti (inclusiv nou nascutii), in societatea contemporana problema se pune CAT DE PROFUND suferim, nu DACA suferim.

      Depinde exact ce cauta. Sprijinul unui medic il poate avea si printr-o consultatie la Dl. Prof. Pavel Chirila, la Dl. Dr. Doru Laza sau la Dna. Dr. Sorina Soescu – dintre cei pe care eu ii cunosc.

      Cu pretuire,

Care este opinia ta?