Cocktail de retete si fotografii

Vizualizări: 46.704

“Daca tineretea ar sti si batranetea ar putea …”, motto-ul blogului. Saptamana care a trecut am avut parte de evenimente care mi-au demonstrat pertinenta si perenitatea lui. De fiecare data aud chemarea din spatele cuvintelor: clara, mobilizatoare, emotionanta, precum clopotele bisericii in diminetile de duminica. O invitatie la renuntare la tot ce inseamna ignoranta si comoditate in detrimentul sanatatii fizice si spirituale.

***

In alta ordine de idei, nu ma pot abtine de la o demonstratie uluitoare de scurgere a timpului. Am fost plecata cu Petru cateva zile. La intoarcere acasa am gasit in loc de Pavel, un ditamai baietelul, cu ochelari de soare, sapca cu cozoroc si … trotineta :). Trotineta ca trotineta, insa mai si mergea dezinvolt pe ea!

Dupa ce m-a imbratisat si si-a pus capul pe umarul meu intr-un gest de duiosie si emotie nemascata, care mi-a inmuiat genunchii si taiat respiratia (orice mama cunoaste sentimentul …), a sarit vesel sa imi arate: “‘a vale! ‘a vale!”, cum la cei 1 an si 8 luni, accelereaza si aluneca neinfricat pe trotineta, la vale adica.

As fi stat ore intregi sa il privesc si sa slavesc bunavointa lui Dumnezeu pentru asa daruri si clipe, daca nu ma trezeau din reverie vorbele unui trecator, uimit si el se pare: “Ce poate face un pui de om intr-un an! Asta toamna il plimbati  in carucior, iar acum merge singur pe trotineta!”. Mi-am amintit cum era echipa noastra anul trecut pe vremea asta: Pavel dornic sa stea cat mai curand pe propriile picioare, Petru (aparent invizibil :)) croindu-si drum spre viata …

… iar mama, aflata sub imperiul fericirii, nici macar nu intuia ce ii rezerva viitorul: M+2P!

Daca v-a placut palaria mea, sa stiti ca si eu ii duc dorul: va anunt ca de mult a intrat in posesia lui Pavel 🙂 si nu vreau sa ii stric bucuria. Probabil ca la anul voi posta fotografii cu cei 2P disputandu-si dreptul asupra ei … 🙂

***

Citesc frecvent in comentariile de la voi despre grija ca poate nu alcatuiti corect meniul zilnic si astfel privati puiul de substante importante. Va promit ca incepand cu ziua in care Petru incepe diversificarea (de la mijlocul luni octombrie) voi posta zilnic ce ii dau si cum ii dau. Vom deschide o noua rubrica: Jurnal de Diversificare. Articolele vor fi foarte scurte si la obiect, deoarece le voi scrie cum si pe unde apuc :), insa important este sa va faceti o idee, asa cum m-ati rugat.

Am promis retetele din meniul postat in articolul despre Biscuiti 2P. Am postat meniul tot ca sursa de inspiratie si exemplificare a unei zile. Multa lume imi scrie despre teama ca un meniu vegan poate nu asigura necesarul de nutrienti si duce la carente. Despre ingredientele de azi, gasiti link-uri pe pagina de Cuprins. Puteti verifica cum avem de toate in meniul de mai jos: proteine (ca tot astea sunt spaima tuturor 🙂 ) din fructe uscate, cereale, leguminoase si oleaginoase; minerale (mai ales Ca si Fe din seminte), vitamine din fructe si legume. Planific atent continutul in nutrienti, de aceea puteti face fara grija orice combinatii din mancarurile pe care le gasiti pe blog, sunt echilibrate ca aport si va garantez ca au de toate din ceea aveti nevoie.

Mic dejun – ora 8:00

TURTITZE INSIROPATE MOWGLI (ca sunt brunete:) )

Ingrediente: 250 gr fulgi fini de ovaz, 4 mere rase sau facute mousse la blender, 5 lingurite pudra de roscove, 10 prune uscate rehidratate + 10 curmale rehidratate facute piure la blender cu putina apa, 3 linguri seminte in facute faina la rasnita de cafea, 5 linguri cocos razuit, putin lichid (aprox 150 ml apa, suc mere, lapte vegetal), cat sa umezeasca si sa inmoaie fulgii de ovaz si cocosul, dar sa nu le faca prea moi, sa ajunga pasta. Optional 1/2 linguita praf de vanilie naturala Bourbon si 1/4 lingurita scortisoara.

Mod de preparare: Toate ingredientele preparate ca mai sus se amesteca, se modeleaza sub forma de hamburgeri de 0,5 cm grosime si de dau la cuptor 15-20 min la 200 grade. Dupa ce se racesc se pot fi consumate ca atare, cu miere, cu gemuri, pasta de roscove, halvita de susan, pasta de nuci sau untul de mai jos (gasiti trimitere catre toate retetele la pagina de Cuprins). Daca se usuca pre atare de pe o zi pe alta sau pentru variatie, le puteti insiropa. Siropul din imagine este din afine, catina si miere (stercurat).

UNT PUTEREA LUI MOWGLI (ca ne place cum e Mowgli dezvoltat, nici gras, nici slab, iubitor de natura si aventura, ca stim noi cine :))

Bogat in calciu, fier, omega 3, magneziu si fibre, adica: 5 linguri gem de corcoduse sau prune (fara zahar), 1 lingurita de seminte de Chia rasnite + 1 lingurita de susan macinat, 1-2 linguri miere, 1/2 lingurita pudra de roscove (carob). Se amesteca pana devin de consistenta unui unt. De ceva timp ma intreb de ce oare mai are lumea corcodusi in curte daca lasa fructele sa se strice pe jos. Poate ca pentru umbra ? Cine stie … Fac gemul de corcoduse abandonate pur si simplu inabusindu-le in suc propriu, le curat de samburi si le fierb fara apa, fara zahar, pana scade si ajunge de consistenta unui gem (nu chiar magiun). Este foarte acrisor, pe gustul lui Pavel, dar eu il folosesc in diferete paste si unturi si atunci il “dreg” cu miere.

Gustare – ora 11: Mar ionatan

Pranz – ora 13

Mama a mancat 100% crud (daca nu am macar jumatate din hrana zilnica in stare cruda, nu ma simt bine, asa ne-am invatat toti): buchetele de conopida cu pasta de gogosari. Am spalat bine de tot o conopida mica, am rupt-o in buchetele marunte peste care am turnat:

PASTA DE GOGOSARI

(aveti nevoie de blender de mare putere, min 800W)

Ingrediente  (pentru 2 persoane): 2 gogosari sau ardei capia, 2 linguri ulei de masline presat la rece, sare neiodata dupa gust, 2-3 catei de usturoi, 1 lingura fulgi de drojdie de bere .

Am amestecat si am presarat deasupra cateva seminte de floarea soarelui si dovleac.

Pavel a mancat chiftelute de naut (coapte) alaturi de 1/2 avocado taiat cubulete. La felul doi:

SUPA DE ROSII (raw, nu uitam de hrana vie)

Se pun la blender pentru max 2 min (sa nu distrugem toate enzimele): 1 rosie medie, 1/2 catel usturoi, 1 bucatica de ceapa rosie cat o cireasa, 1/4 lingurita busuioc, 1 lingurita ulei de masline presat la rece si 100 ml apa. Optional: 1/2 ardei verde. Se strecoara prin strecuratoarea mare si se serveste ca atare, ar trebui sa arate ca un nectar.

Gustare ora 16.30: piersica

Cina – ora 19:00

  • Ciorbita de castraveti + salata de ceapa (un deliciu atat de simplu de facut si de sanatos. Vaccinul nostru zilnic, antigripal :))
  • Tagliatelle de dovlecei cu sos mortal 🙂 de fistic – raw

CIORBITA DE CASTRAVETI (sau de DOVLECEI)

Ingrediente: 1, 200 – 1,500l apa (puteti incepe cu 1,2oo si completati ulterior pana la 1,500 daca mai e nevoie), 300ml suc de rosii, 10-15 castraveciori curatati de coaja, 1 cartof mic, 1 morcov, 1 gogosar, ardei capia sau ardei verde, 1 ceapa tocata marunt, , 1-2 linguri de orez nefiert, 1 legatura leustean, 1 legatura marar, sare neiodata , suc de lamaie. Optional – 1 dovlecel curatat de coaja, 1 radacina pastranac, 2 catei de usturoi tocat marunt. In reteta se pot inlocui castraveciorii cu dovlecei.

Mod de preparare: Toate legumele si zarzavaturile se taie sub forma de cubulete si se pun la fiert impreuna cu apa, ceapa si usturoiul (optional), orezul si sarea, in ordinea urmatoare:

  • morcovii, cartofii si pastranacul (optional) de la inceput; de cand incep sa clocoteasca se lasa 30 min
  • castraveciorii si ardeiul capia (gogosarul sau ardeiul), sucul de rosii, dupa 20 min de clocot ale celor de mai sus; se lasa 10 minute sa clocoteasca
  • dupa 30 minute de clocot se opreste focul si se adauga leusteanul + mararul tocate marunt si suc de lamaie dupa gust, depinde cat de acrisoara doriti sa fie. Se acopera si se lasa sa se raceasca.
  • cand se serveste se adauga ulei de masline presat la rece

 SALATA DE CEAPA

Datorez aceasta reteta unui drag coleg de facultate din Bistrita … El nu stie ca a ramas in memoria mea nu doar pentru ca faceam schimb de cursuri scrise la indigo :), dar si pentru reteta asta minunata. Asa am inceput sa inteleg si sa apreciez ceapa. Povestea e asa: era o dupa amiaza rece de octombrie, acu’ vreo 20 de ani … :). Iesisem de la cursuri infometati, ca orice student de provincie care asteapta pachetul de acasa la saptamana si, atunci cand il primea, il consuma in primele doua zile si apoi facea foamea :). “Ma duc acum acasa si imi fac o salata de ceapa”, zice el. “Aoleu, cum salata de ceapa????” il intreb ingrozita dar si plina de compasiune. Pe atunci fugeam de ceapa, nu pentru ca miroase, ci pentru ca ustura. Nu imi puteam imagina cum un astfel de aliment poate fi considerat “fel de mancare” si ma gandeam ca trebuie sa fie foooooarte infometat si fooooarte saracit daca a ajuns sa manance ceapa ca pe fel de mancare. “Tu stii ce buna e? O pui pe paine prajita si nu te mai saturi mancand!”, a continuat el incantat de perspectiva cinei care se prefigura. Am retinut reteta si – circumspecta – am pregatit-o chiar in seara respectiva. Vreo cateva zile am mancat doar salata de ceapa, atat de mult mi-a placut! :). Iar pentru noi, de multe ori pregatesc ceapa la fel.

Ingrediente: 1-2 cepe tocate marunt, sare neiodata, ulei de masline sau de floarea soarelui presat la rece, optional: un varf de busuioc/oregano sau cateva boabe macinate de ienibahar.

Mod de preparare: Ceapa tocata fin se freaca cu sare si se lasa 10 min. Se scurge apoi zeama pe care a lasat-o, se clateste cu apa pentru a indeparta excesul de sare si eventual “amareala” lasata (eu nu fac intotdeauna asa, dar asta e reteta originala), se pune ulei si se amesteca.

TAGLIATELLE cu SOS MORTAL 🙂 PESTO (raw)

Ingrediente (pentru 2 persoane): 2 dovlecei medii, cruzi, curatati de coaja si taiti sub forma de tagliatelle cu peelerul (cutitul acela care curata coaja la cartofi).

Sosul (ideal ar fi sa aveti un blender de mare putere, peste 800W, astfel va iesi ca o maioneza fina, doar ca 100% sanatoasa, plina de proteine, vitamine, acizi grasi esentiali. La fel ca la ciocolata mea, am fost avertizata de baieti ca pot fi acuzata, pentru ca sosul e MOR-TAL :)): 5 linguri de fistic crud (neprajit deci!), 1 rosie mica, 4 – 5 catei usturoi, 1 lingura fulgi drojdie de bere, 60 ml ulei masline, 1/2 lingurita sare himalaya (neiodata, ca exista si sare de Himalaya iodata!), 2-3 linguri suc lamaie (cam jumatate din cantitatea de ulei), 1,5 lingurita busuioc. Daca se lipeste de peretii blenderului, mai puteti adauga putina apa si, cand e bine mixata, ca o pasta, daca vi se pare prea subtire, mai putei adauga fulgi de drojdie, pana obtineti consistenta dorita.

 ***

Un articol lung cat o saptamana de septembrie :). Daca tot ajung sa scriu la saptamana, atunci macar sa ma revansez, nu? De fapt eu scriu zilnic, dar pe apucate. Incerc insa sa compensez si prin raspunsurile la comentariile si intrebarile voastre, care sunt numeroase si ma fac sa ma gandesc la o pagina speciala de intrebari al caror raspuns amplu poate face obiectul unor articole de sine statatoare. Lucram, lucram … cand apucam :)!




Vizualizări: 46.704

Distribuie: