Despre diversificare (II): ordinea alimentelor

Vizualizări: 19.128

ALIMENTATIE SANATOASA =

ALIMENTE SANATOASE + (PRE)GATITE SANATOS + CONSUMATE CORECT

Pentru a beneficia din plin de o sanate robusta, recomandarea este sa folositi cat mai putine (pentru copii chiar deloc) alimente rafinate si procesate industrial, sa le pregatiti astfel incat proprietatile lor nutritive sa fie sporite sau sa le consumati in stare cat mai naturala, si neaparat dupa regulile despre care am vorbit in seria de articole “Cand”, Cat si cum mancam?”. Daca aceste lucruri nu sunt respectate, inclusiv vegetarienii se pot imbolnavi sau deveni supraponderali.

Diversificarea este inceputul vietii alimentare pentru puiul de om. (Dupa cum se poate observa din arhiva, “puiul de om” poate manifesta preferinte personale in privinta lucrurilor cu care sa incepeti diversificarea, respectati-le! :))

O alimentatie sanatoasa inca de la nastere, dupa principii si reguli simple, in armonie cu Dumnezeu si cuvantul Sau, va avea un impact pozitiv nu numai asupra starii lui de sanatate pe termen lung, dar si asupra aspectului fizic si a randamentului in toate domeniile. O dieta sanatoasa este un pasaport spre bunastare si o pavaza in fata multor boli care ne secera necrutator si din ce in ce mai des in ultimul timp. Alimentatia pur vegetariana este un aliat de nadejde in acest sens si voi detalia in viitor, fara intentia de a convinge sau forta aceasta convingere personala. Simt nevoia insa sa adresez anumite prejudecati si faptul ca – pentru cei care se hotarasc sa faca acest pas – e o decizie ce presupune responsabilitate deosebita, din mai multe puncte de vedere.

Ce inseamna “bun”?

Continui materialul despre diversificare cu doua mentiuni: (I) continutul reda modul in care am procedat cu copiii mei (bineinteles, nu de capul meu) si (II) reprezinta o schema de diversificare vegana (fara proteina animala). La unele dintre alimentele de origine animala Pavel este alergic, pe majoritatea insa nici nu mi-a trecut vreo clipa prin gand sa i le dau. Voi explica de ce, in materialul despre dieta vegetariana. In orice caz, clarific din nou (pentru ca sunt in continuare intrebata sau suspectata) ca certitudinile mele alimentare provin din ratiuni ce tin strict de sanatate, etica (consideratii privind impactul alegerilor alimentare si al agriculturii pentru furaje asupra mediului si tratamentul animalelor in ferme si crescatorii) si logica (cum sa le explic copiilor mei ca iubim toate animalele, personaje preferete de poveste, dar pe unele le protejam si pe altele le mancam, fara macar sa ne pese in ce conditii mor ca farfuria noastra sa fie plina …).

Ordinea introducerii alimentelor

1. Fructe (masa de ora 10) sau legume/zarzavaturi (masa de  ora 12-13) sub forma de sucuri proaspat stoarse, necombinate.  Se vor combina abia dupa ce toate fructele si legumele au fost testate ca toleranta. Atentie insa la modul de combinare corecta! O combinatie care ii face placere lui Pavel este sucul de morcov cu 1-2 linguri suc sfecla sau 1-2 linguri de suc de telina si cateva picaturi de lamaie. Sau sucul de rosii cu patrunjel radacina. De multe ori le servesc pe post de supa raw (fara foc), dupa cum ati vazut in postarile referitoare la meniul zilei.

Fructele si/sau legumele se administreaza sub forma de suc proapsat stors, timp de aproximativ 2 saptamani, perioada in care care bebe se obisnuieste cu gustul lor. Orele de masa (10 si 12-13) sunt indicative, in functie de ritmul propriu al fiecarui copil. Doua precizari: sucurile sunt alimente concentrate si – pentru un aport nutritiv cat mai consistent – trebuie consumate IMEDIAT dupa stoarcere.

Treptat, dupa ce bebe se obisnuieste cu gustul, sucul de fructe va fi inlocuit cu pulpa obtinuta prin raderea fructului (ideal ar fi pe razatoarea de sticla, cele de metal sau plastic distrug enzimele), iar sucul de legume cu supe creme sau piure. Va rog, incercati cu incredere si sucuri sau fructe mai acrisoare (visine, afine, caise), nu va descurajati daca bebe se stramba, nu e o dezaprobare. Cu timpul se va obisnui si ii va face placere. Sper sa ma credeti, treaba e verificata, dupa cum se vede – slabiciunea lui Pavel sunt visinele :).

Important este cum ii educati gustul. Nu ii stimulati preferinta pentru dulce, veti vedea ce binecuvantare va fi pentru el acest lucru din toate punctele de vedere.

In functie de posibilitati puteti incerca orice fructe sau legume  – ideal sa fie de sezon si “d’ale locului” – respectand regulile mentionate in prima parte a acestui material. Si bineinteles de evitat (pana la 1 an) cele cu samburi mici cu care bebe se poate ineca si cele recunoscute ca avand efect alergen: capsuni, zmeura, portocale.

Acum este o perioada excelenta din punct de vedere al ofertei de fructe si legume/zarzavaturi. Puteti incerca cirese, visine, caise, piersici, pepene, pepene galben, vor veni merele, perele, strugurii… mmmm :)… Sucurile de morcov, de pastranac, de rosii cu patrunjel sunt delicioase. Pentru supe si piureuri am folosit intotdeauna ca baza cartoful, morcovul si ceapa si treptat am adaugat, prin rotatie, alte zarzavaturi (pastranac, patrunjel, telina), brocoli, dovlecel, dovleac, sfecla rosie, conopida, etc. Va voi da mai multe idei de retete separat.

Observatii personale. Pana la 1 an, organismul lui Pavel a respins (desi el consuma cu placere aceste alimente): suc de struguri negri (probabil datorita concentratiei de tanin), suc de portocale, banana. In schimb nu au fost nici un fel de probleme cu strugurii negri si portocala consumate sub forma de fruct curatat de coaja, samburi, respectiv pielita. Sucul este totusi un aliment concentrat si cantitatile de compusi alergeni sunt mult mai mari, decat in cateva boabe sau feliute de fruct. Banana am readus-o in alimentatie dupa 1 an, treptat, si a mers de minune. Raman la convingerea ca productia locala de sezon este cea mai de dorit componenta a schemei de diversificare. V-am dat si aceste observatii personale despre toleranta digestiva a lui Pavel, pentru a va incuraja sa fiti relaxate in abordarea diversificarii, sa lasati copilul sa va ghideze si nu aveti cum sa dati gres :). Si noi tot prin metoda testare “pas cu pas” am invatat ce se potriveste cel mai bine.

In plus, cu cat creste si mai ales dupa 1 an, puteti reveni la fructe sau legume pe care nu le-a dorit initial, preparate sub alta forma decat piure sau in alta combinatie de mirodenii. Acordati-va reciproc timp si incredere, e dificil, dar nu imposibil. Iar daca de copil au grija bunicii sau bona, va indemn sa le solicitati sa fie de-a dreptul habotnici in respectarea regulilor si a meniurilor impuse de voi pentru copii.

2. Dupa ce bebe s-a obisnuit cu alimentele de consistenta mai groasa (pulpa de fructe si/sau piureul de legume) adaugam cerealele. Deoarece am primit numeroase intrebari referitoare la cereale, modul de prepare si combinare, doresc sa acord spatiu si timp special acestei categorii. Asadar …

… va urma …




Vizualizări: 19.128

Distribuie: