Meniul de marti 18.01.2010 si un margaritar

Numar afisari: 43.974

Incep prin a va recomanda o carte care mie, la inceputurile carierei de mama mi-a fost de folos, “Copilul Vegetarian”, de Elena Pridie. Cartea are peste 200 de retete delicioase si rapid de pregatit, la care puteti adauga oricand produse de origine animala, daca nu doriti sa renuntati la ele.

Trei precizari importante:
(1)  sunt  in carte unele retete la cuptor care contin si ulei de masline. Eu nu recomand si nici nu practic incalzirea uleiului la peste 45 de grade, se stie deja ca devine cancerigen;
(2) din prudenta (am intrebat-o), autoarea recomanda ca alaptele de soia pentru copii, sa fie folosit de la varsta de 2 ani. El poate fi introdus de a orice vrarsta este nevoie, insa atunci cand apare pentru prima data in alimentatia copilului pana la 2 ani, rebuie respectata regula primului aliment nou introdus, asa cum am explicat in primul articol despre Diversificare;
(3) biscuitii pentru sugari ies foarte foarte tari.

Mic dejun: 1 lingura fulgi ovaz (rasniti faina) + 1 lingura fulgi orz (rasniti faina) fierte timp de 2 minute in lapte de soia. Iese o mamaliguta pe care am amestecat-o cand s-a mai racorit cu 1 mar ionatan ras si 2 curmale rehidratate + 5 migdale decojite facute impreuna piure (sau puteti pune miere).

Actualizare 2015: Amestecul de ingrediente este prea complicat. Experienta si dorinta de simplu de acum ma face sa zic ca, daca as mai avea ocazii, as folosi un singur tip de cereale (preferabil fara gluten) si nu le-as fierbe in lapte de soia, ci in apa (concentratia proteica este prea mare pentru rinichi). Le-as amesteca doar cu piure de curmale sau piure din alt tip de fructe uscate si atat. Fructele le-as da primul lucru, pe stomacul gol. Apoi, dupa 45 de minute piureul acesta de cereale. Nu as mai adauga si migdale. Combinatii mai simple, energie mai multa pentru digestie si asimilare. Piureul de migdale si fructe uscate l-as servi ca gustare sau cina, sub forma de “bombonele”.

Pentru copii mai mari e suficient sa folositi fulgii multicereal in forma lor normala, pentru bebelusi inca fierbem cerealele din cauza amidonului. Folositi insa fulgi simpli, nu cei cu zahar, cacao etc. Migdalele pot ramane in coaja sau puteti adauga cativa mieji de seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac (cruzi, bineinteles), cateva stafide, fructe uscate taiate cubulete (smochine, prune, caise), miere, asa incat sa fie atractiv pentru cei mari.

Pranz: reteta merge pentru intreaga familie. Mazare cu cartofi (pentru Pavel o folosesc inca sub forma pasata, cu furculita insa, nu la blender) si pe post de supa: suc proaspat stors din 1 morcov + 1 patrunjel + 1 pastarnac. Optional 1/4 ceapa proaspata. Eu l-am invatat pe Pavel cu gustul de la inceput si nu numai ca accepta ceapa si usturoiul, dar nu am avut probleme cu raceli, viroze, gripa, etc…

MAZARE NOUA CU CARTOFI

2-3 cartofi spalati si fierti in coaja (am vazut de ce). Dupa ce au fiert (cam 25 min), se curata, se taie cubulete. Separat inabus in putina apa (nu in ulei sau in apa cu ulei!) 1 ceapa tocata marunt.

Despre uleiul incalzit. Uleiul incalzit are cam acelasi comportament/efect ca si mierea incalzita – isi schimba structura moleculara si devine puternic cancerigen – va dati seama acum cam ce inseamna prajelile? Si cand ma gandesc ca sunt cazuri in care acelasi ulei se foloseste de mai multe ori la prajit…. Eu gatesc fara ulei si il adaug doar la finalul mancarii, cand ea e calduta, sub 40 de grade. Exact asa cum am “invatat” si despre miere.

Se pun cartofii taiati cubulete peste ceapa inabusita, se adauga si mazarea congelata (eu am pus mazare noua la congelator, insa gasiti mazare fina congelata – NU CONSERVATA!-  si in comert. Se completeaza cu putina apa (nu multa, sa nu iasa ciorba in loc de mancare sacazuta:), putina sare NEIODATA si se fierbe 25-30 minute. Dupa ce a fiert, se lasa la racit si cand e gata, se adauga uleiul, o legatura de marar tocat si multa iubire (Vitamina L). Se amesteca bine si se serveste cu placere si cu recunostinta 🙂

Actualizare 2015: Nu mai combin leguminoasele (proteine concentrate) cu amidonoase (carbohidrati). Adica nu mai combin mazare cu cartofi. Testati si voi si vedeti cum va e mai bine, combinat sau separat? Pe mine ma incanta mai mult de ceva timp sa folosesc energia si forta vitala pentru regenerare si creatie, decat pentru supravietuire (sau, mai bine zis, sub-vietuire?)

V-am povestit saptamana trecuta despre prietena mea draga, care are o fetita de 3 ani si care nu mai are voie carne. I-am dat, printre altele, aceasta reteta si era destul de sceptica, avand in vedere ca fetita nu a mancat mazare niciodata pana acum. M-a sunat ieri fericita si am impartasit impreuna bucuria vestii ca cea mica a gasit mazarea delicioasa. Iar mama mi-a marturisit entuziasmata: “Maaai, si ai avut dreptate: nu se face greu si nici nu dureaza mult! O sa mai incerc si altele!”. 

Cina: BUDINCA DE MEI cu mar copt si gem de gutui.

Am fiert (20 min) 2 linguri de mei in lapte de soia, cu putina vanilie naturala (NU ESENTA!). Am amestecat cu un mar ras pe razatoarea mare si am lasat 15 min la cuptor. Se poate adauga si cu 1/2 lingurita de cocos razuit si inmuiat bine in prelabil. La final, cand s-a racit,  am adaugat gemul de gutui. La fel de bine poate fi servita si cu alte gemuri sau dulceturi, nu uitati ca mancarea, pe langa nutritiva, trebuie sa fie variata, atractiva, frumos colorata si aranjata, pentru a contribui la apetit. Ca si aspect mie mi-ar fi placut sa fie cu pasta de afine, insa Pavel a fost nemilos cu cele 4 borcanele pretioase.

Actualizare 2015. In reteta de mai sus as aduce urmatoarele simplificari: as inlocui laptele de soia cu apa (concentratia proteica este prea mare pentru rinichii copiilor), as scoate marul din compozitia care merge la cuptor si l-as face mousse/piure crud, pe care l-as amesteca cu gemul de gutui si l-as pune peste budinca. Cand pot, prefer sa mancam fructele crude.

Sper cu tot sufletul sa nu vi se para o povara sa cresti copii in acest stil si sa aveti puterea de a incerca macar cate ceva ceea ce va propun. Inchei cu o situatie descrisa de Elena Pridie in introducerea cartii si asupra careia va invit sa reflectati: “Imaginati-va ca intr-o zi v-ati descoperi copilul de 5 sau 7 ani fumand. Care ar fi reactia dumneavoastra ca parinte? Desigur ca situatia v-ar starni oroare, ati fi ingrozit de ceea ce vedeti. De ce acest lucru? Pentru ca stiti ca fumatul este un obicei daunator pentru sanatate, care conduce in majoritatea cazurilor la cancer de plamani. Insa cati dintre parinti stiu ca cea mai mare parte a cancerelor este cauzata de alimentatia oamenilor, de acele obiceiuri alimentare adoptate incepand chiar din frageda pruncie? Cati dintre ei stiu ca majoritatea bolilor au punctul de plecare in alimentatie? La aflarea acestei vesti sunt ei la fel de tulburati ca in situatia mai sus amintita? De ce alimentatia este atat de mult neglijata? De ce nu intervenim si pe acest plan cu aceeasi promptitudine?”.

Numar afisari: 43.974

Distribuie:

Sunt acceptate observații, comentarii critice sau păreri care nu coincid cu ale autorului, dacă:

1. Sunt exprimate cu bunătate autentică și cu omenie.

2. Sunt adevărate.

3. Sunt necesare și aduc un aport constructiv comunității de cititori.

  1. Buna ziua.Revin cu o intrebare.Ce seminte pot sa ii dau puiului meu de 7 luni si cum sa ii le pregatesc.Abia am gasit pagina D-voastra si sunt atat de multe lucruri interesante incat o sa imi ia foarte mult timp pana le citesc pe toate si vreau deja sa pun in aplicare o parte din retete.Multumesc

    1. Draga Ionela,

      Te rog sa imi spui Cristela. Nu ii da seminte, te rog, pana la un an. MAi povestim dupa aceea despre seminte. Cumpara, daca vrei si cartea doamnei dr. Sorina Soescu – Retete in dieta de detoxifiere, are capitol special de alimentatie a copiilor. O gasesti pe http://www.centrulnatura.ro.

      Cu drag

  2. Buna Cristela,
    Ai te rog cumva o trimitere catre o sursa stiintifica, studiu sau vreo autoritate care sa confirme ca uleiul incalzit la peste 40 de grade este cancerigen? Am tot auzit opinia asta si nu reusesc sa gasesc sursa.
    Multumesc!

    1. Draga Andra,
      Multumesc pentru intrebare. Nu inteleg daca ai o agenda personala cu intrebarea, pentru ca ceea ce doresti tu e la indemana, daca doresti cu adevarat sa afli ceea ce intrebi. In plus “autoritate” – ce inseamna, mai ales ca am facut referite la cateva “autoritati”? Este corpul uman o autoritate suficent de puternica pentru ego-urile dependende de dovezi? Daca nu, ar trebui sa fie, pentru ca degeaba spune un studiu sau o autoritate ca ne cade bine ceva, daca organismul nostru se comporta ca si cand ii cade fix pe dos. Fireste, de acest lucru ne putem da seama, doar daca suntem constienti la semnalele lui si daca mintea noastra nu e in plina acidoza, datorita “bunatatilor”.

      Cu drag,

      cristela

  3. Buna Cristela,
    Multumesc frumos pentru raspuns. Eu cautam strict ceva legat de cifra de 40 de grade deoarece nu gasesc eu personal. Doaream sa prezint asta cuiva, intr-o contradictie ☺ Eu sunt total de acord cu tine, si eu impreuna cu sotul si baietelul nostru de 2a7l suntem vegani, nu folosim ulei la gatit si incercam pe cat posibil sa ne hranim sanatos. Mare parte din meniul nostru este format si din retetele tale de pe blog si din carte si tin sa-ti multumesc pe aceasta cale, sunt pur si simplu delicioase!
    Cu mult drag!
    Andra

    1. Draga Andra,

      Multumesc la randu-mi pentru clarificari si pentru impresiile legate de retete. Orice minut = viata. Timpul = viata. Banii = timp sa ii faci = viata. Fii atenta cui ii dai din timpul = viata ta si pentru ce cauza. Nu e nevoie de contradictii, de asta este in lume situatia asta tensionata si in prag de razboi. Ca nu stim decat principiul “doar asa cum zic eu e corect”. Fii inteleapta. Pretuieste timpul (reciteste si articolul meu despre timp, sa prinzi putere! 🙂 ). Lasa fiecare om sa aiba propria parere, nu esti tu responsabila de calea si destinul lui, ci doar de ale tale. Atat. Gandeste asa: “se poate si ca tine, se poate si ca mine. A accepta ca pot fi in lume puncte de vedere diferite, fara sa fie nevoie sa le urmam sau sa le combatem, a fi constient ca NIMENI NICIODATA nu detine 100% adevarul, poate fi calea spre pace interioara si exterioara.

      Sus sa aveti inimile, iubitilor!
      cristela

  4. Oh! Draga Cristela, altadata daca te-as fi intalnit as fi vrut sa-ti spun atatea, sa te intreb atatea, dar acum sunt convinsa ca ai intelege tot dintr-o privire, atat cred ca as face. Cand am inceput sa citesc sfaturile tale,nu intelegeam ce sunt cu Update-urile dupa cativa ani, modificari de retete etc., renuntarea la soia, mesele frugale,asculta corpul.Mi-am zis ca e prea de tot! Cum adica e prea greu laptele de soia?! si multe alte chestii.Eh! draga mea, am ajuns si eu acolo. Cu timpul am inceput sa aud si eu corpul:nu-i mai place iaurtul, laptele, smantana de soia, combinatiile prea multe, mancarurile prea complicate …. vrea frugalitate! Vrea asta si pe plan social! Vrea liniste, vrea sa citeasca, vrea Puccini 🙂 Nu energie negativa, nu contradictii, nu oameni care nu vor sa vada padurea de pomi si multe altele. Dar ce ma face si mai fericita este ca si partenerul meu simte la fel si vrem sa ne crestem fetitele intr-un mediu sanatos cu multa multa vit L, asa cum ne-am fi dorit sa crestem si noi. Multumesc ca ai ales sa faci asta!

    1. Draga Laura, multumesc tie pentru sinceritatea si curajul tau. Experientele personale sunt cele mai bune antrenamente pentru muschiul puterii interioare. Intr-adevar, simplificarea alimentatiei atrage in mod natural simplificarea relatiilor si a vietii. Mult succes, draga mea, tie si familiei tale, Cararea este minunata si calatoria plina de revelatii imputernicitoare! Pe curand, cu Vitamina L,

      cristela

  5. Buna ziua d-na Cristela as vrea sa va impartasesc ca fac des aceasta reteta pt fetita mea (1a5l).insa stiu ca fructele trebuiesc preparate termic cand sunt combinate pt a avea o digestie corecta.Acum d-voastra ati alege varianta marului crud.Cum ar fi cel mai corect de facut ?Daca mi-ati raspunde v-as fi recunoscatoare.Va multumesc frumos si mult succes in ceea ce faceti pt ca va urmaresc cu mult interes

    1. Draga Viia, digestia corecta nu vine din preparea termica sau nu, ci dintr-o masticatie corecta si din simplitate. Acum, in cazul acestei tarte, puteti face cum ati observat ca ii merge micutei cel mai bine. Mi se pare mai gustos meiul amestecat cu mere si gutui si pus la cuptor, cu putina scortisoara. Cu mult drag, multumesc pentru gandurile frumoase.

Care este opinia ta?