Alergarea pe banda si fitness la sala – e bine sau nu?

Numar afisari: 3.688

20 aprilie, 2013
Intrebare de la Melinda: Dragă Cristela, mulţumesc pentru excepţionalul articol în care ai vorbit şi despre osteoporoză. Mărturisesc că sunt derutată. Am 57 de ani şi fac de 10 ani fitness, tocmai pentru a-mi întreţine starea de sănătate. Am citit multe articole în care stă scris cât de importantă este mişcarea pentru ameliorarea osteoporozei de care sufăr: se vorbea în special de alergare, iar tu accentuezi în chip vizibil în textul tău că alergatul pe bandă este contraindicat. Eu alerg pe bandă de trei ori pe săptămână, câte-o jumătate de oră. Crezi că ar trebui să renunţ? Presupun că ai în vedere că alergarea pe bandă te lipseşte de contactul cu mama-pământ, cu natura, dar este totuşi o formă de mişcare fizică. Mă întreb în urma citirii acestui articol: oare fac bine?

***

Asa este: miscarea ESTE ESENTIALA in profilaxia si tratamentul afectiunilor osoase. Dar desfasurata si executata corect si sustinută de o alimentație creatoare de alcalinitate și care cuprinde și elemente din fitoterapie.

Later edit (2019): Una dintre cauzele osteoporozei este acidoza și dezechilibrul tiroidei/paratiroidelor, glande responsabile de metabolismul calciului în corp și distruse mai ales de produsele lactate. Cu alte cuvinte de acizii din limfa stagnantă și pe care aceasta nu îi poate transporta și elimina prin rinichi, epuizați/blocați și ei, la pachet cu glandele suprarenalele.  Totul e legat de tot în acest minunat și neînțeles organism. Că dacă l-am înțelege, n-am mai folosi în explicarea unor diagnostice expresia ” din cauze încă necunoscute”.

Orice formă de mișcare produce acizi (de exemplu acid lactic, ați auzit asta cel puțin o dată, când ați făcut febră musculară). Dacă faci mișcare tip fitness sau orice formă de efort fizic susținut când ai o alimentație producătoare de acidoză (bogat proteică) și un sistem endocrin dezechilibrat (mai ales suprarenale și tiroidă/paratiroide ), este ca și când  ți-ai da foc la casă fix atunci când pompierii sunt în grevă.

Dacă încercați să slăbiți mergând la sală la finalul unei zilei stresante, alimentându-vă bogat proteic sau după teoria perimată a caloriilor, veți sfârși cu colesterolul cât casa = suprarenale epuizate, cu probleme de sănătate agravate și poate chiar cu mai multă grăsime decât înainte de a vă apuca.

Cele mai potrivite forme de mișcare pentru persoane care au orice fel de ”boală”= slăbiciune = dezechilibru = disfuncționalitate sau pentru persoane care vor să nu rămână fără păr = rinichi paradiți (așa cum pățesc mulți dintre cei care fac fitness  sau sport de performanță fără să susțină corpul prin alimentație creatoare de alcalinitate – deci nu zic alcalină! – și prin fitoterapice), sunt cele blânde – înot, mers pe jos, Tai Chi, stretching sau similare, ați prins ideea.

DESPRE ALERGATUL PE BANDA, IN SALA:

1. Chiar si lucrurile esentiale pentru sanatate, cum ar fi apa, oxigenul, miscarea, soarele sunt daunatoare in exces. Daca alergam fara sa o facem corect si fara sa respiram corect, efectul poate fi exact invers celui dorit: unii vor sanatate, altii vor slabire, altii vor eliberare de stres si o stare de bine, etc.

2. Piciorul este intr-o legatura indisolubila cu pamantul. In medicina traditionala chinezeasca organismul uman este un copac cu radacini adanc infipte in pamant. Alergatul pe banda este complet nenatural: nu vei intalni nicaieri in natura o bucata de pamant atat de dura si miscatoare.

3. Pe banda rulanta nu poti alerga pe varf (pe pingea) si asta afecteaza pe termen lung articulatiile. In al doilea rand, inspiratia – respiratia se face pe un ritm artificial, impus de masina, nu pe ritmul pasului tau. Corpul reactioneaza, fireste, dar o face artificial si fara bucurie, asa cum se intampla cu fiecare stimul artificial din chimicalele pe care le ingeram. Daca vrei, banda asta rulanta este tot un “E”, ca acelea de care am invatat sa ne ferim cand le vedem pe etichetele alimentelor prelucrate industrial. Daca inveti organismul sa respire gresit, greu il mai schimbi si nici alergarea nu va fi de calitate.

4. Genul asta de miscare se face asa: alergare usoara, in aer liber, indiferent de vreme (!), cu aterizare pe pingea si inspiratie adanca (2-3 pasi) si expiratie puternica, mai lunga decat inspiratia (5-6 pasi). Trebuie sa o simti ca pe ceva natural, nu ca pe un efort care te lasa cu limba scoasa si secatuit de orice vlaga. Cea mai buna forma de a te verifica daca alergi si respiri corect este sa nu te simti obosit, vlaguit.

5. In natura esti concentrat pe alergare si respiratie, pe executie corecta, echilibru interior. In sala esti distras non stop de muzica, de persoane care intra si ies, mai nou de plasme agatate pe toti peretii.

6. Mancam hrana si oxigen, in numele a doua aparate: digestiv, respectiv respirator. De calitatea aerului pe care il inspiram, depinde calitatea vietii. Sala a fost conceputa pentru aparate si actiune statica. Alergarea presupune altceva. In salile adevarate, profesionale, nu exista banda rulanta.

7. E foarte bine ca lucrezi de trei ori pe sapatamana, obligatoriu insa sa ai o zi de recuperare: masaj sau baie de abur, sau impachetari cu namol sau plante, sau reflexoterapie.

8. In orice actiune de care ne apucam, ca e desen, bucatarie, lucru in banca, alergat, tamplarie, ce vrei tu – ne uitam in primul rand la experti. Atletii de performanta se antreneaza in padure, pe stadion, gazon sau pe nisip (malul marii, oceanului), nu pe asfalt, chiar daca alearga maratoane pe asfalt.

9. Si draga Melinda, nu in ultimul rand, ca si vitamina D provenita de la soare, alergatul in aer liber pe pamant E GRATIS. De aia nici nu se face mare educatie in sensul asta.

10. Iar daca nu poti face alergare usoara, atunci mersul pe jos in ritm vioi este cea mai indicata forma de miscare, asa cum am invatat si eu de la “experti in oase”, dar e util nu numai pentru oase. Merg pe jos cate 6-7 km zilnic, in fiecare dimineata, la aceeasi ora – organismul ma rasplateste pentru asta. (Later edit 2019: Asta era în 2013. Din 2015 nu mai reușesc să fac mișcare în mod consecvent).

Sanatate si asteptam vesti bune.

PS: Sper ca medicii ti-au explicat ca lactatele si alimentatia bogat proteica nu sunt prietenii oaselor incercate de afectiuni specifice …

Numar afisari: 3.688

Distribuie:

Sunt acceptate observații, comentarii critice sau păreri care nu coincid cu ale autorului, dacă:

1. Sunt exprimate cu bunătate autentică și cu omenie.

2. Sunt adevărate.

3. Sunt necesare și aduc un aport constructiv comunității de cititori.

  1. Un articol mai mult decat binevenit! Draga Cristela iti multumesc din inima insa te rog ajuta-ma cu o motivatie ptr care sa ma trezesc in semi zi si sa alerg sau sa merg cativa km.. Sunt epuizata, obosita cu 3 copilasi micuti, alaptare noaptea si banuiesc suprarenalele la fel. Niciodata nu am facut sport, nu il am in sange, mi se parea inutil si tot liceul am avut false scutiri preferand mai degraba sa fac orice altceva. Deci la un om impamantenit in obiceiuri antisport cum imi pot gasi bucuria si motivatia? Sau ea vine dupa o oarecare sfortare? Te urmaresc indeaproape si iti urez succes in toate!

    1. Draga Elena, multumesc pentru comentariu si epntru incredere. Aici nu am raspuns, deoarece sunt in aceeasi situatie descrisa de tine! Un domn amabil a comentat mai sus i da, acestea sunt singurele forme de miscare pe care le pot face si eu. Am tot trei copii, ca tine, cei 2P si un copil energetic – siteul si cartile. Recunosc caut insa o forma de miscare blanda intr-un cadru organizat, care sa dreneze limfa si sa ma faca mai flexibila. Flexibilitatea fizica se vede si in flexibilitatea cu care facem fata provocarilor vietii.

      Cu iubire,
      cristela

  2. Dumneavoastră, Elena, faceți mult mai mult sport prin casă, deci, ar fi suficient. O plimbare în natură săptămânal nu strică, depinde și de timp, dispoziție sau financiar. 🙂

Care este opinia ta?