Gateste ca si cand viata ta depinde de asta! Chiar depinde. (5)

Număr afişări : 3.414

Actualizare 2015: Nu mai gatesc bombe nutritive, nici concentrate proteice, nici meniuri “cu de toate”. De ce?

***

8 iunie 2013
Scopul pentru care ar trebui sa mancam este promovarea sanatatii, mai ales cea pe termen lung. Pe primul loc in cauzele imbolnavirii se afla ignoranta fata de nutritie si abordarea ei in mod superficial (Dr. Colin Campbell). Sistemul actual incurajeaza mai curand confuzia publica si revendicarile unui singur nutrient privit in mod izolat (gen calciu, fier, proteine, vitamina B12, acizi grasi esentiali, etc), decat o recomandarile pentru o dieta integrala. Dezbaterile pe teme de sanatate publica din ziua de azi au foarte putin a face cu ceea ce ne imbolnaveste si mult mai mult cu partea de asigurari de sanatate. Cel mai ignorat adevar stiintific despre sanatate este ca o dieta alcatuita din alimente integrale, de origine vegetala poate preveni si, in multe cazuri opri din evolutie si chiar anula boli de inima, diabet, cancer, obezitate si alte boli cronice. “Din pacate, descoperirile stiintifice legate de dieta si boala sunt marginalizate de puterea politica a intereselor comerciale masive si reciproc avantajoase – carnea, lactatele, zaharul, medicamentele si chirurgia.” (Dr. Colin Campbell, Dr. Caldwell B. Esselstyn Jr., San Francisco Chronicle, March 17, 2009).

Primesc la randul meu mesaje care exprima – in mod justificat – preocuparea pentru modalitatea de a alcatui un meniu prin care – mai ales copiii – sa nu fie lipsiti de nici unul dintre nutrientii necesari unei dezvoltari arminoase si sanatoase. Explic de fiecare data ca e mult mai simplu decat pare, insa nu atat de simplu incat sa ne limitam studiul doar la cele cateva randuri de mai jos. Am publicat anul trecut o schema dupa care orice doritor poate alcatui meniul zilnic, in cazul in care are o dieta bazata pe alimente integrale (nerafinate, neprocesate industrial), cu continut scazut de grasimi (inclusiv vegetale) si ridicat de fibre, predominant (daca nu exclusiv) de origine vegetala. Inainte de a relua aceasta informatie, reamintesc ca exemplificarea acestei scheme se regaseste pe pagina “Meniul Zilei”.

Odata cu acest tip de dieta mi s-a deschis o noua lume de mancaruri colorate, gustoase, energizante, proaspete si extrem de hranitoare. Imi place acest fel de a manca – usor de preparat, usor de curatat (fara grasime gatita!) si atat de nutritiv. Imi mai place si ca aceasta lume nu face obiectul propagandei industriei agro-alimentare. Este bazata pe stiinta si directionata mai degraba catre sanatate, decat catre profituri. Exprima si manifesta consideratie fata de mediu si utilizarea resurselor. Este din acest punct de vedere si un mod educational de a manca, mai ales pentru copii care sunt sensibili la natura. Nu in ultimul rand este cea mai buna protectie posibila pentru familia noastra in fata agresivitatii poluarii de toate genurile.

Va recomand impreuna cu schema de mai jos, exemplificari de la pagina Meniul Zilei si seria de articole din categoria Educatie Alimentara.

Dimineata, masa pe baza de fructe si cereale. Cea mai importanta masa din zi, recomandarea este sa aduca aport considerabil de energie si de aceea sa contina:

  • fructe proaspete
  • cereale integrale (sub orice forma: fulgi, germinate in salate de fructe, fierte, copturi, biscuiti, prajituri de la categoria Deserturi)
  • lapte vegetal (la pagina Cuprins gasiti retete si de asemenea motivele pentru care noi nu consumam lapte animal sau – mai bine zis – ceea ce se pretinde azi a fi lapte. Voi publica mai mult in viitor pe tema lactatelor)
  • nuci/seminte
  • miere si/sau fructe deshidratate

Nu imi e straina dezbaterea pe tema “Este corect sau nu sa combinam fructele cu altceva?” si am raspuns si eu succint cu punctul meu de vedere, aici.

Pranz, masa de legume, zarzavaturi, leguminoase si cereale. Recomandarea este sa contina neaparat ceva “viu”, crud adica si sa fie cat mai colorata si alcatuita din:

  • legume si zarzavaturi pregatite termic si/sau crude, sub forma de supe, salate, paste, pateuri, mancaruri si condimentate cu verde si viu (ceapa, usturoi, marar, patrunjel, leusteam, cimbru, busuioc, rozmarin, etc, etc…)
  • leguminoase (am explicat aici cum si de ce le consum cel mai mult pregatite termic). Una dintre cele mai valoroase combinatii este leguminoase cu cereale integrale (linte cu orez, mazare cu quinoa, etc). Idem pentru condimente, mirodenii.
  • cerealele fierte sau coapte (sub forma de paine, crutoane) sau inclotite (in salate).

Cina, cea mai usoara si rapid de digerat masa din zi. Fie de fructe – eventual si cereale, fie de legume – eventual si cereale. In stare naturala sau pregatite sub diverse forme de deserturi, respectiv supe, piureuri, pateuri, salate, asa cum apar pe pagina de Retete sau Meniul Zilei.

Gustari exclusiv la nevoie si doar pentru copii, in timpul sarcinii si alaptarii sau al perioadelor de convalescenta); doua pe zi, aprox la 10:00 si 16:00. Gustarile intre mese, oricat de multe teorii si sfaturi ale nutritionistilor veti citi, dauneaza sanatatii si bunei digestii. Am explicat de ce, in articolele de la Educatie Alimentara. Gustarile pot fi: un fruct sau un tip de zarzavat de rontatit (morcov, conopida, telina, castravete, etc); sucuri de fructe sau legume proaspat stoarse (aliment concentrat); cel ceva din cereale integrale.

Dr. Colin T. Campbell, profesor emerit in biochimie nutritionala la Universitatea Cornell si autor al cartii Studiul China, recomanda la pag 260, capitolul “Cum sa mancam”: recomandari:

“Mancati tot ce doriti, cat mai variat, din alimente integrale, nerafinate, de origine vegetala.”, si da exemple concrete de fructe, legume (inflorescente, tulpini si frunze, radacini, leguminoase, ciuperci, nuci/alune) si cereale integrale.

“Reduceti la minimum: hidratii de carbon rafinati gen paste fainoase din cereale neintegrale, paine alba, zahar, dulciuri si majoritatea prajiturilor si produselor de patiserie; uleiuri vegetale adaugate si peste”.

“Evitati: carne, untura, lactate, oua”

***

Alimentatia ne influenteaza in mod decisiv sanatatea, iar copiii nostri nu trebuie sa plateasca ignorarea acestui adevar de catre parinti. Imi doresc ca atunci cand Petru si Pavel vor fi maturi si vor percepe beneficiile pe termen lung ale educatiei alimentare pe care au primit-o de la mine sa citesc in privirea lor albastra: “Multumesc, mama!” in loc de “Mama, daca as fi stiut atunci …”

Citeste si:
CUm alcatuiesc un meniu nutritiv?
Cum alcatuiesc un meniu simplu?




Număr afişări : 3.414

Distribuie: