E sanatos sau nu uleiul/untul de cocos?

Numar afisari: 0

28 februarie 2012

Sunt pro consum alimente integrale, adica in forma lor completa, consumate cu toate partile comestibile (nu mancam banana cu coaja, dar alte fructe, da – mai ales daca sunt nestropite). Nuca de cocos este aliment integral.

Nu sunt premianta la consumul exclusiv de alimente integrale, pentru ca folosesc ulei de masline, unt de cacao, unt de cocos fara aroma – insa atunci cand le folosesc o fac constient: putin si rar! Toate uleiurile sunt alimente concentrate, ca si sucurile de fructe (doar ca sucurile de fructe, spre deosebire de sucurile uleioase, curata limfa, au efect de drenaj limfatic si tonic imunitra, de aceea folosirea lor in scop terapeutic, in cure, in convalescenta, in detoxifiere regenerativa, in alaptare si sarcina, in perioade de surmenaj sau efort intelectual este chiar indicata. Este vorba de sucuri din fructe dulci, coapte, zemoase, care au efect de alcalinizare).

Nu am putea in mod normal sa mancam atatea nuci de cocos, boabe de cacao sau masline, cate sunt necesare pentru a face cateva linguri de ulei. De aceea insist sa folosim cu zgarcenie. Nu mai zic “cu moderatie”, ca am observat cum “moderatia” a devenit o notiune relativa.

Nu sunt adepta (desi am trecut prin faza respectiva) a torturilor raw-vegane. N-au nicio legatura cu dulciurile sanatoase. Nu sunt torturi, sunt torturi (pluralul de la TORTÚRĂ) pentru intreg sistemul digestiv si pentru rinichi, de aceea ar trebui consumate ocazional, niciodata ca desert, ci doar in loc de masa.

Uleiul de cocos are si el legatura cu fractiunea de colesterol numit popular “colesterol rau” (in buletinele de analize LDL). E drept ca la uleiul de cocos, efectul nociv asupra organismului este mai mic, insa e oarecum similar cu a spune ca daca te arzi la mana cu o flacara de 300 grade, efectul e mai mic decat daca te-ai arde cu o flacara de 400 de grade.

Uleiul de cocos este 90% grasime saturata. Din aceasta, 45% este grasime “rea” pura (restul de 55% sunt niste acizi grasi care sunt considerati buni pentru ca se absorb direct in ficat, etc). E mai rau decat untura, care are doar 43% grasime saturata. Si stim cu toti ca untura nu e un aliment sanatos.

Dr. Caldwell Esselstyn, cardiolog, renumit pentru succesul sau de a trata bolile de inima prin dieta are explicatii foarte detaliate si accesibile despre grasimi (animale sau vegetale) in cartea sa: “How to Prevent and Reverse Heart Disease.”

Avem nevoie si de grasimi, mai ales in lunile reci de iarna, dar le putem lua din nuci, seminte, masline, avocado.

PS: Mai e un motiv pentru care nu mai suport untul de cocos, nici macar ocazional. Mi s-a aplecat odata de la el, manacand “cu moderatie” un tort tortura din cele pe care le-am criticat mai sus, si-atat i-a fost sa fie :).

Numar afisari: 2.181

Distribuie:
Care este opinia ta?