Temeri legate de bebelusii vegani: ce facem cu fierul?

Număr afişări : 542

27 februarie 2012

“Ma bucur ca au fost ridicate astfel de semne de intrebare, pentru ca intr-adevar dieta vegetariana pura, este o chestiune de responsabilitate. Beneficiile unui stil de viata sanatos, cu o dieta zero colesterol, bogata in fibre, antioxidanti, carbonhidrati complecsi (toate gasite exclusiv in plante), sunt incontestabile. Cu toate astea, publicul larg nu este avizat despre preponderenta dovezilor care vin in sprijinul avantajelor pentru sanatate in cazul unei diete bazate pe produse integrale, nerafinate, neprocesate, pe baza de alimente de origine vegetala. In timp ce noi dezbatem controversele si neintelegeri, bolile degenarative se manifesta in mod agresiv in jurul nostru.

In societatea moderna, industrializata, cancerul este ucigasul nr. 2 (dupa bolile cardio-vasculare). Majoritatea acestor boli apar pur si simplu pentru ca nu stim cum sa folosim dieta ca sa le prevenim. Cu alte cuvinte, bolile occidentului civilizat, denumite si “bolile abundentei” (cancer, diabet, obezitate, cardiovasculare) sunt de fapt “boli controlabile prin nutritie”. Asta este motivul pentru care am adoptat aceasta dieta in viata noastra si am facut din nutritie o misune in viata.

Intr-adevar alimentele vegetale contin fitati care leaga mineralele si inhiba absorbtia lor in procesul de digestie (desi o parte se absorb totusi). Efectele fitatilor (ca si ale ligninelor din leguminoase) pot fi in mare masura reduse sau chiar eliminate printr-o prepare corecta, ca de exemplu inmuierea leguminoaselor sau germinarea cerealeleor.

In ceea ce priveste fierul, cel non-hemic din plante este absorbit intr-adevar mai putin eficient decat cel din carne. In intestinele noastre se gasesc receptori specifici pentru fierul hemic. Absorbtia fierului non hemic poate fi ajutata – ca si in cazul de mai sus – prin metodele de preparare a mancarii. De exemplu, prezenta vit C imbunatateste gradul de absorbtie a fierului non hemic din plante. Daca ai observat, majoritatea felurilor de mancare pe baza de leguminoase apeleaza la lamaie sau suc de lime sau alte legume care sunt bogate in vit C. Asta inseamna de fapt sa bebeficiezi de efectele simfoniei de reactii din mancarea integrala.
Nimeni nu are nevoie de carne pentru a-si satisface nevoile nutritive ale organsimului. Nu exista nutrienti in produsele animale, pe care produsele vegetale integrale sa nu le furnizeze. Daca mananci o varietate ampla de mancaruri integrale de origine vegetala, pregatite in mod cat mai sanatos si fara chestii vegane procesate, rafinate, fierul nu este o problema.

O paradigma legata de dieta vegetariana, singura capabila sa previna si chiar sa controleze bolile moderne (cancer, diabet, obezitate, cardio-vasculare) este ca ne preocupa aportul mai mult decat pierderea. Adica in timp ce ne concentram sa aducem cat mai mult Ca si Fe in organism (sau alti nutrienti), uitam cum le pierdem :) – si anume printr-o dieta preponderent pe baza de produse animale.

Si in cazul acestor semne de intrebare avem de-a face cu o interpretare tipica teoriilor moderne, din pacate superficiale, despre nutritie: si anume, abordarea aspectelor legate de eficienta unei diete din perspectiva reductionismului. Un singur nutrient, rupt de context, rupt de sabloanele alimentare. Specific pentru acest caz, intr-o masa compusa din alimente de origine vegetala nu sunt doar fitati si minerale. Sunt si o multitudine de alti nutrienti si mii de substante chimice, toate legate in diferite feluri in fiecare aliment, o adevarat mina biochimica, ceea ce face ca – in cazul unei diete vegetariene echilibrate, cu alimente adecvate, preparate corect – actiunea fitatilor, privita aici in izolare – sa fie contracarata. Fiecare dintre substantele chimice din hrana interactioneaza cu cele din organism si cu cele din restul alimentelor consumate la o masa, in moduri foarte specifice. Este un proces compex, pur si simplu imposibil de inteles si prin care toate se potrivesc laolalta, intr-un echilibru armonios.

Este adevarat ca anumiti macronutrienti sunt mult mai bine absorbiti din carne, dar ei sunt necesari in “micro” cantitati, dupa cum spune si denumirea lor “micronutrienti”. Cu toate astea, carnea merge mult mai departe ca efecte in organism.

Daca va face placere, puteti studia urmatorul material de biochimie, care mie mi-a folosit la scoala. Gropper, Sareen S.; Smith, Jack L.’ Groff, James L., Advanced Nutrition and Human Metabolism. Belmont: Wadsworth Publishing, 2005.

Iar in privinta dilemei legate de goana dupa Fe, dau un citat de la unul dintre profesorii de la care am invatat cel mai mult, Dr. Barnard si cartea sa ““Dr. Barnard’s Program for Reversing Diabetes”. Concluzia este ca ne dorim plantele ca surse de fier non hemic. In acest fel, corpul nostru poate scapa de excesul de fier. Cele de mai jos sunt doar un alt argument in sprijinul abordarii conceptului de nutritie si anume ca “nutritia e o simfonie” (Dr. Campbell) … o dieta pe baza de plante, bogata in leguminoase si frunze verzi, fara produse lactate este cea mai buna cale de a ajunge la niveluri optime de fier.

“Iron is a double-edge sword. You need iron to build hemoglobin,which your red blood cells use to carry oxygen from your lungs to your body tissues. But too much iron can be toxic. It can increase the risk of heart problems and may even worsen insulin resistance.
Iron encourages the production of unstable molecules called freeradicals, which can damage your body’s delicate tissues and are linkedto heart disease, cancer and even certain aspects of the aging
process.
The most healthful iron sources are the same food that bring you calcium: beans and green leafy vegetables. They are rich in iron but carry it in a special form called *non-heme iron*. Your body easily
absorbs this form when it’s in need to more iron, but the iron passes harmlessly out of theboyd when you have all you need. In contrast, meat contains *heme iron*, which is like an uninvited guest at your party: It barges in whether you need it or not. Over the long run, meat eaters tend to accumulate too much iron.
If you are anemic, do not rush out and buy iron supplements, or worse, add lots of meat to your diet. Instead, work with your doctor to find out what kind of anemia you have and why it occurred. Anemia can be a sign of kidney disease, it can be caused by certain drugs,and it can be a sign of blood loss from your digestive tract caused by gastro-intestinal irritation or even colon cancer. It is essential that you be evaluated and treated appropriately.
If you do need extra iron, turn first to greens and beans. Vitamin C rich foods, such as fruits and vegetables, increase the absorption of iron from the other foods you eat, and avoiding dairy products helps, too. They are very low in iron and actually reduce its absorption from you digestive tract.”

Număr afişări : 542

Distribuie:

Sunt acceptate observații, comentarii critice sau păreri care nu coincid cu ale autorului, dacă:

1. Sunt exprimate cu bunătate autentică și cu omenie.

2. Sunt adevărate.

3. Sunt necesare și aduc un aport constructiv comunității de cititori.

Important

Dacă sunteți într-o situație de urgență, de criză sau dacă o altă persoană e în pericol și aveți nevoie de ajutor imediat, NU FOLOSIȚI ACEST SITE.
Care este opinia ta?