Pizza fără gluten. Țac-pac!

Număr afişări : 4.819

În 30 de minute am făcut pizza și-am scris articolul ăsta. Din categoria ”Hai că se poate!” și din categoria ”Decât de la magazin, domnilor, mai bine facem acasă un compromis necompromițător!”.

”Alo, prințeso? Am plecat acum de la antrenament, ajungem în 20 de minute. Le e foame. :)”, a aruncat Călin buzduganul.
”Pizza e la cuptor deja, eu scriu (acum ori niciodată) rețeta pe blog.”
”Mama, te iubim! Ești Naturtalent” se aud chiote de pe bancheta din spate a mașinii. 🙂 Mă simt motivată, recunosc.

Carevasăzică. Pentru 2 pizza:

250 gr năut boabe (nefiert! am primit întrebări), pe care îl măcinați făină (la blender, la râșniță, la moară etc).
Aprox. 200 ml apă, nu pot să vă dau o cantitate exactă, pentru fiecare tip de năut înghite diferit apă. Puneți puțin cîte puțin și frământați cu răbdare vreo 5 minute, până când aluatul devine ca o plastilină.
1 lingurită unt/ulei de cocos
1/2 lingurită sare neiodată. Am fost întrebată  – de ce neiodată? Am scris cu multe, multe amănunte și argumente științifice în cartea mea Diversificarea, pur si simplu. Dacă nu sunteți genul care cumpără și citește cărți, atunci aveți pe acest site un articol informativ despre sarea iodată, dușmanul celor sănătoși,  AICI.

Din toate astea faceți ”coca”. Durează maxim 10 minute.

Modelați coca cu mâna, direct pe hârtia de copt. Eu fac 2 bucăți, cât farfuria, grosime 5 mm. Una mai mare pentru Petru, care deși e cel mai mic întotdeauna a mâncat de doua ori mai mult decât Pavel. Și una mai mică, pentru Pavel.

Aici se văd mai bine urmele degetelor mele pline de iubire și de bucuria de a găti.

Așa… mai departe: 250 gr pulpă de roșii în care ați pus busuioc și/sau oregano și eventual un cățel de usturoi zdrobit. Deci NU SUC de roșii, ci pastă.

100 gr brînză bio de capră răzuită pe răzătoarea mare. De ce brânză de capră? În niciun caz din considerente de sănătate. Am răspuns mai jos, la comentarii.

De obicei pun deasupra si inele de ceapă sau de praz (sunt delicioase coapte!), dar azi n-am avut deloc chef să-mi miroasă părul proaspăt spălat a ceapă! 🙂

La cuptor stă 30 minute la 170 grade. Când e gata, o las 5 minute să-ți tragă sufletul și o acopăr cu frunze de rucola.

Așa arată când o fac cu ceapă.


Așa arată astă seară.

Eu și Călin (atunci când mâncăm pizza mea) nu mâncăm cu brânză de capră, ci pur vegetariană: doar cu suc de roșii, ceapă, rucola și măsline Kalamata nepasteurizate și adăugate la final, DUPĂ ce o scot de la cuptor, odata cu rucola.

Astă seară noi n-am mâncat, așa că n-am poze cu pizza fără gluten pur vegetariană. 🙂 Am băut doar un ceai din ghimbir, kardamom și mere uscate (am explicat de ce doar atât, AICI). Să nu ziceți că nu v-am spus tot. 🙂

Aștept impresii de la cine se-ncumetă,

Număr afişări : 4.819

Distribuie:

Sunt acceptate observații, comentarii critice sau păreri care nu coincid cu ale autorului, dacă:

1. Sunt exprimate cu bunătate autentică și cu omenie.

2. Sunt adevărate.

3. Sunt necesare și aduc un aport constructiv comunității de cititori.

Important

Dacă sunteți într-o situație de urgență, de criză sau dacă o altă persoană e în pericol și aveți nevoie de ajutor imediat, NU FOLOSIȚI ACEST SITE.
  1. Buna Cristela,

    Noi avem de la tine retete care sunt deja rutina si noi le iubim. Pizza asta pare dementiala. In seara asta am consumat toata energia, dar maine sigur o incerc. Iti spun sincer ca de mult in doream in upgrade la pizza :). Multam faina! Te imbratisez!

  2. Bună seara Cristela,
    Mulțumesc pentru rețetă. Mereu am evitat făina de năut pentru că leguminoasele nu se consumă nehidratate. Făina de ce face excepție?
    Mai am o curiozitate, dacă-mi permiți: haiducii tăi mănâncă brânză pentru că le place și nu vrei să le refuzi această plăcere sau pentru că contribuie la starea de sănătate?
    Mulțumesc și o seară bună

    1. Draga Cristina,

      Multumesc pentru comentariu. Leguminoasele (ca si semintele, nucile, cerealele) se pot consuma si nehidratate, daca organismul nostru ne permite si daca nu facem din asta obicei, ci exceptie. Dorinta de a face totul perfect, de a respecta litera cartii ne face sa pierdem din vedere spritul ei si este unul dintre obstacolele in calea unui demers sutinut si sutenabil pentru reforma alimentara. Este vorba de compromisul necompromitator.

      Referitor la curiozitatea legata de Fratiile Lor, ai intuit corect si am raspuns chiar ieri seara aici: https://cristelageorgescu.ro/cum-tin-post-negru-intermitent/comment-page-1/#comment-53662.

      Gand frumos,

      cristea

  3. Bună ziua Cristela,

    Multumim pentru noutăți, reteta de pizza e bine venita.
    Sport în toate!
    Cu drag Elena

    1. Pace inimilor noastre, draga Elena, multumesc pentru urarile binevoitoare.

      cristela

  4. Draga Cristea,

    Am făcut. Am mâncat. F. Buna. Gusturile încă mai trebuie sa ni le educam, căci suntem la inceput de drum – fara gluten și lactate. Si apoi sigur o vom iubi.
    Vreau sa îți spun de câteva zile încoace, că ești o mamă tare buna, prin prisma faptului că îți asculți copiii, chiar daca uneori dorințele lor nu sunt tocmai în spiritul tau. Vor fi mereu aproape de inima ta astfel. Te apreciez!

  5. Draga Cristela,
    Buna si satioasa ne,a iesit! Iar pustiul nostru a schimbat-o pe cea cu branza cu cea fara !
    Te intreb, daca lasam faina in ceva cantitate de apa peste noapte, se hidrateaza, are vre.un rost? Dar o mana de spanac in blat (stiu, va sta mai mult de 3 minute(? Apropos de verdeturi, timpul recomandat prepararii spanacului este valabil si in cazul lobodei, alcega, etc?
    Si, daca in blat as adauga ceva curmale , oare ar iesii niste biscuiti pufosi?!

    Toate cele bune si linistitoare!

    1. Draga Lia, multumesc pentru mesaj. Noi pe cea fara branza o numim foccacia fara gluten 🙂

      Poti incerca sa hidratezi faina, nu am incercat. Foarte bun spanacul in blat, multumesc pentru idee. Verdeturile: spanac, mangold, urzici, doar le oparesc in ptina apa si apa n-o arunc, o pun la supa sau la orez sau la blatul de pizza etc.

      Biscuitii ies pufosi doar daca le pui si grasime (unt de cocos) si ceva praf de copt (folosesc weinstein). Nu am incercat cu naut, dar merita un experiment. De asemenea, poti incerca doar naut, curmale si grasime. Fa o cantitate mica, s anu zicem ca ai stricat, daca nu ies. Si as pune si niste coaja de lamaie. Reteta de biscuiti inimosi din Simplu 2.

      Imbratisari!

      cristela

  6. Am facut si eu aceasta pizza aseara – intamplator, aveam niste faina de naut cumparata cu niste retete ayurvedice in minte.
    Am sperat ca in sfarsit am gasit un fel de mancare pe care copiii mei sa il manance. Fetita de 4 ani insa a refuzat pizza, dupa ce a gustat putin. Baiatul de 8 ani a mancat o prima felie si a cerut o a doua felie, dar s-a oprit cand a vazut-o in farfurie, spunand ca nu ii place. L-am fortat sa o manace totusi.
    Mare pacat, dublu pacat, mai intai fiindca pizza a iesit intr-adevar delicioasa, si apoi fiindca m-am simtit datoare sa mananc eu ce a ramas, stricandu-mi si dieta si postul (am facut versiuena cu branza) …
    Cred ca blatul din faina de naut ar eun gust mai specific, pe care copiii il primesc mai greu.
    Data viitoare incerc supa de linte, sa vad daca voi primi si eu ovatii de la nazdravanii mei :).

    1. Draga Elena, multumesc pentru comentariu. Inteleg ca e mai dificil sa convingi copiii obisnuiti cu pizza clasica sa manance asa. Parerea mea e ca nu sunt suficient de infometati copiii de azi si stiu ca sigur primesc altceva. De asemenea este posibil chiar sa nu o agreeze si atunci asta e. Respectam fiecare organism, nu e nevoie sa ii fortam sa manance ce nu vor. Foamea le face mai bine decat indoparea, mai ales cu ceea ce nu vor.

      Gand frumos,

      cristela

  7. Apropo de naut. Eu can fac faina, hidratez nautul 12-16 ore, dupa care il usuc la deshidrator si abia dupa aceea in fac faina.
    O zi frumoasa.

    1. Draga Lenuta, multumesc, desigur, este ideal si cititorii mei cunosc aceste detalii.

      Dar strategia mea cu persoanele doritoare sa imbunatateasca sanatatea este una de imputernicire si de sustenabilitate – PAS CU PAS. De aceea pasii pe care ii propun sunt mici, intr-un ritm accesibil oricui. Abia dupa ce trecem de la pizza din magazin/restaurant la pizza facuta acasa, de la faina alba la faina integrala, de la faina din comert la faina facuta in casa, de la faina cu gluten la faina fara gluten facuta in casa, putem trece si la faina fara gluten din leguminoase sau pseudo cereale rehidratate si deshidratate. Pentru multe persoane, perfectionismul este o piedica in calea primului pas spre sanatate și tocmai acest lucru caut sa il evit atunci cand nu intru in amanunte ”din prima”. Am inteles ca sprijinul pentru cei din jur nu are legatura cu a demonstra cat de capabila/cunoscatoare sunt eu in domeniul alimentatiei.

      Cu mult drag,
      cristela

  8. Bună Cristela,
    Referitor la făina de leguminoase, denaturarea acesteia (faina se deshidratează la vreo 60 de grade, sau la cuptor 3 ore la 90 de grade sau în Termomix o jumatate la 100 de grade) o face mai ușor digeribilă?….știu că ideal ar fi hidratarea și deshidratarea.
    Procedeul de denaturare este folosit de cei care fac paste din acestă făina deoarece se lucrează mai usor aluatul și devine mai elastic.
    Mulțumesc

    1. Buna dimineata, draga Cristina! Oh, draga mea, nu mi-am batut capul cu detaliile astea, din mai multe motive. Daca nu mentinem startegia alimentara la nivel de simplitate, vom gasi multe, multe motive si explicatii pentru care nu o putem respecta. Si asa lumea face nazuri cand scriu sa o lase mai moale cu mezelurile, lactatele, fainoasele si patiseriile etc. Zic mersi ca apeleaza la o faina de naut, daramite sa ii pun sa rehidrateze, deshidrateze etc 🙂

      Daca am timp, pun nautul la incoltit, apoi il deshidratez, il fac faina si aluat. Daca nu, il macin direct si gata. Oricum nu folosesc naut decat de 4-5 ori pe an. De cand am simplificat dieta, nu prea mai toleram proteina puternic concentrata.

      Cu iubire,

      Cristela

  9. Mulțumesc. Poate nu a fost locul potrivit pt această întrebare. Doar tu promovezi simplitate și eu îți cer sfaturi pt o “simplitate complicată”.
    Nu tolerați bine proteina concentrată din toate leguminoasele? Nici noi, tocmai de aceea caut alternative, cu toată complexitatea de rigoare pt cele 5 luni pe an când mâncarea gătită predomină. Am observat că pastele din leguminoase gen linte, mazare si fave sunt bine tolerate. Cum costă mult și cum am cele necesare pt a le prepara într-un mod cât mai sănătos (îmi lipseste doar aparatul care face propriu zis pastele) mă gândeam de ce să nu le fac eu.
    Mi-ar plăcea să cunosc mai multe despre meniul vostru, dar știu că nu doar timpul te împiedică să publici, dar și ideea care o promovezi.

    1. Draga Cristina, este in regula orice intrebare constructiva, nu e cazul sa iti faci probleme. Felicitari ca vrei sa incerci pastele, eu nu ma incumet! 🙂 Am reusit sa fac sushi zielele trecute si m-am felicitat ca nu e asa de greu si nici scump. Folosecs mei in loc de orez.

      Meniul nostru este pus pe site, o rubrica speciala, dar este cel din 2012.

      Acum mancam diferit, in sensul foarte simplu. Eu si sotul meu mancam doar o masa pe zi (gatita), in rest doar fructe. Masa noastra gatita e impreuna cu copiii, seara la 17 sau 18 cel mai tarziu. Apoi avem 12-13 ore post negru si cateva ore de fructe.

      Masa este in general un singur fel: o supa crema, foccacia din orez (reteta mea de paine din orez) cu avocado, rosii si busuioc, paste de porumb, orez sau linte, pasteu de masline sau de avocado cu rondele de porumb, sushi vegetarieni, supa de linte, pateu de linte, mazare verde, mereu totul impreuna cu multe salate verzi sau legume fructe: rosii, castraveti, ardei capia, gogosari.

      Cam asa… 🙂

Care este opinia ta?