”Diversificarea, pur și simplu”, recenzie cu provocări

Autor: Slavița RADOSAVLEVICI, medic pediatru

Data: 07-May-2018

După  cărţile  ilustrate din  seria  ,,Simplu’’ de  Cristela Georgescu,  ,,Diversificarea, pur şi simplu’’ mi-a părut o urmare logică şi firească. Prefaţa este semnată ,,din inima mea, către inimile tuturor’’ de dr. Sorina Soescu, specialist în Sănătate Publică şi Management.

Diversificarea copilului nu este un subiect nou .Este tratată şi dezbătută  în numeroase cărţi şi articole. Spre deosebire de ele, această carte vine cu ,,Urgent Curier’’ direct din inima autoarei, la rândul ei  mamă a doi copii, spre inimile noastre.

Este binevenită în carte Nota pentru cadre medicale, studenţi la medicină şi specialişti în nutriţie. În România şi nu numai, şcoala medicală este orientată spre prescrierea  medicamentelor  de sinteză. Pentru studiul nutriţiei sunt rezervate ridicol de puţine ore – atât teoretice, cât şi practice. Dar ei au dreptul şi obligaţia morală la documentare individuală (trăim în era internetului accesibil oricui şi oriunde). În acest fel pot să compare rezultatele diverselor studii ştiinţifice şi să descopere adevăratele cauze ale bolilor,  precum şi faptul că acestea pot fi vindecate şi nu doar tratate.

De-a lungul celor 6 capitole sunt prezentate mai multe teme: intuiţia maternă, frica, temerile legate de alimentaţia vegană, aparatura necesară, schema de diversificare, combinaţii alimentare, metode de preparare, aspecte legate de carenţe, reţete apreciate.

În locul schemelor de diversificare cu reguli stricte şi meniuri scrise, lucruri cu care am fost obişnuiţi până acum, Cristela stabileşte că mama trebuie să fie ghidată de copil şi de intuiţia maternă. Pentru că ,,cea mai bună metodă de diversificare e cea în care atât mama, cât şi copilul se simt bine’’  (pag.35). Ea încearcă să trezească în mame curajul de-a avea încredere în propriile sentimente şi în cel de-al şaselea simţ şi nu în cei care îşi impun ideologiile şi cunoştinţele.

Diversificarea ,,pur’’ şi ,,simplu’’ ne oferă un îndreptar cu alimentele noi şi vârsta la care pot fi introduse acestea  în alimentaţia sugarului. De asemenea aflăm că  alimentaţia sănătoasă mai înseamnă: alimente curate gătite sănătos, combinate şi consumate corect.

Refuzul alimentar impune stabilirea cauzei înainte de-a ne apuca să-i administrăm copilului suplimente naturale sau de sinteză. Este doar unul din obstacolele din partea familiei, alături de cele legate de greutate, cantitatea alimentelor, numărul meselor.

Un capitol întreg, bine documentat,  ne oferă informaţii despre zahăr, sare, sucurile de fructe şi dulciurile raw-vegane, preparatele din soia şi cereale. De asemenea aflăm despre vitamina D şi vitamina B12, modul de administrare, modul de dozare în cadrul laboratorului de analize medicale, semnele carenţei acestor vitamine, suplimentarea la copii.

Informaţia ştiinţifică dobândită de la îndrumătorii de referinţă în domeniu (menţionaţi în carte) este împletită în stil propriu cu înţelegerea şi experienţa personală referitoare la diversificarea alimentaţiei copilului. Tocmai acesta este elementul de originalitate al cărţii care o face  mai valoroasă şi pentru care o recomand cu căldură publicului cititor.

Recomand această carte tuturor mămicilor tinere, indiferent de vârsta lor din buletin (odată cu venirea pe lume a unui copil, devin tinere împreună cu acesta).  De asemenea,  o recomand medicilor şi specialiştilor  în nutriţie  pentru a se informa despre diversificarea sugarului şi a copilului cu alimente vegetale,  integrale, organice,  neprocesate industrial.

Limbajul utilizat poate fi uşor înţeles de mămici, tătici, bunici. Astfel, devine o carte practică, utilă tinerelor mame (şi nu numai). Tinerele mămici, primesc sfaturi, sunt ghidate cu blândeţe prin hăţişul de îndreptare, cărţi, sfaturi ,, binevoitoare’’ privind diversificarea  alimentaţiei.

Sunt prezentate propoziţii şi fraze cheie, sugestive  pentru  pagina respectivă iar formatul fiecărei pagini permite adnotări personale .

O sugestie, o provocare sau poate o viitoare carte: rămân  mămicile care nu citesc deloc sau care nu citesc ,,o carte atât de groasă’’. Ele caută reţete pe internet şi o copiază pe prima care apare pe monitor. Sunt mămicile care îşi hrănesc puişorii lor cu ,,multe legume şi fructe’’: cartofi prăjiţi (legume), ketchup (roşii) şi sucuri naturale cumpărate de la supermarket, îmbuteliate  în recipiente din plastic. Numărul acestor mămici este mult mai mare decât al celor care vor citi această carte. Iată o provocare pentru Cristela!

Aş încheia cu un citat sugestiv care, în opinia mea, rezumă  această  carte : ,,Am scris  Diversificarea, pur  si simplu cu deplina conştienţă a faptului că mă aflu aici pentru a fi eu însămi, nu pentru a realiza ceva…  Iubite mame, nu transformaţi inutil în stres diversificarea, alimentaţia sănătoasă şi ora mesei. Savuraţi cu entuziasm şi cu recunoştinţă fiecare etapă de dezvoltare a copiilor! Deşi uneori pare că zilele sunt lungi , anii sunt foarte, foarte scurţi…’’(pag. 16, pag. 14)

SLAVIŢA   RADOSAVLEVICI

***

Despre autorul recenziei

Dr. Slavița Radosavlevici este medic  primar medicina de familie şi medic pediatru. Iată o povestea emoționantă și încurajatoare a acestui medic iubitor al umanității:

”Am absolvit Facultatea de Pediatrie în cadrul Institutului de Medicină Timişoara. Lucrez în cabinetul propriu, aflat în oraşul Moldova Nouă, pe malul Dunării, în cadrul rezervaţiei naturale Porţile de Fier. Tradus în limba română : trăiesc într-o colţ de rai !

De când am intrat pentru prima dată intr-un spital (în îndepărtatul an 1976, ca elevă la Liceul Sanitar Arad) am învăţat mult şi timp de mulţi ani pentru a practica această profesie cât mai onorabil cu putinţă. Nici o clipă nu mă gândeam că toată ştiinţa medicală este îndrumată spre cărări lăturalnice şi că ne scapă ceva. Ceva important. Până când…

Şi aici au intervenit  trei evenimente care mi-au marcat viaţa şi orientarea în direcţie opusă.

Primul a fost revelaţia postului creştin ortodox. Mi-a luat ceva timp să-l înlocuiesc pe ,,nu pot’’ cu expresia diametral opusă. Deşi consumam şi multe alimente aşa-zise ,, de post’’ din comerţ, totuşi beneficiile nu s-au lăsat aşteptate. Atât în planul fizic , cât şi în cel psihic şi emoţional.

A urmat apoi o scenă, parcă ruptă din filme: circulam într-o intersecţie aglomerată din Timişoara. Pe banda de circulaţie paralelă se afla un autotren cu viţei. Pui. Închişi în spatele gratiilor, cu priviri triste. Parcă vedeam copii trişti, gata să plângă…   Am fost marcată atât de tare de acest eveniment încât am exclus carnea din alimentaţie.

Următorul, şi marele hop a fost atunci când mai lipsea biopsia ca să-mi fie confirmat diagnosticul pe care-l ştiam deja:  cancer. Ca un doctor ce mă aflu, am început să caut prin cărţi, studii, bineînţeles, cele ştiute de mine. Căutam o altă cale, care exclude operaţii, chimioterapie , radioterapie, recidive, suferinţa personală şi cea a familiei.

Nici un indiciu nu am găsit în ele.

Şi atunci m-am întors în cealaltă parte. Şi, ca prin minune, tocmai atunci , în e-mail am găsit  link-ul despre dr.Max Gerson şi în acelaşi timp la mine a venit o cunoştinţă care s-a vindecat de cancer pulmonar , folosind metode naturiste, multe plante medicinale.

De aici până la vindecare nu a fost decât un pas. Dintr-o persoană care uneori dormea şi 48(!) ore pentru că nu era în stare să stea nici pe scaun, cu hemoragii masive, frecvente dureri de cap neînchipuit de intense (uneori nu-mi doream nimic mai mult decât câteva clipe fără durere),am devenit o persoană tonică, optimistă, sănătoasă fără să consum nici o pastilă de sinteză.

Şi aşa am rămas. Căci natura ne oferă tot ce este mai bun ca să fim sănătoşi.

În prima fază am încercat , vorba românului, să ,,le bag pe gât’’ tuturor ceea ce ştiam. De drag şi cu bune intenţii, ca să se vindece şi ei! Toţi cei care au trecut pe aici, ştiu că este o abordare greşită. Intervine libera alegere a omului, indiferent că îmi place mie sau nu, că este bine sau nu. Şi de atunci am învăţat tehnica paşilor mărunţi: cu răbdare şi cu înţelegere îi ofer unei mămici suc de morcov stors în casă în locul celui gata cumpărat, un fruct în loc de cereale cu lapte de vacă pasteurizat din comerţ, ş.a.m.d., zi de zi.

Citesc în general cărţi  care sunt scrise de autorităţi în domeniu. Dar citesc şi autori care afirmă multe lucruri greşite, ca să fiu în temă atunci când pacienţii, care greu renunţă la plăcerile alimentare, îmi aruncă în braţe câte o provocare nouă, luată de pe internet. Sunt deschisă la schimbări. Tot timpul.

Tot căutând din aproape în aproape,  din referinţă în referinţă, am descoperit-o şi pe Cristela Georgescu. Mi-a plăcut faptul că este bine documentată. Mi-a plăcut (şi-mi place în continuare) modul ei de abordare şi de povestire: direct şi la inimă!”

Număr afişări : 688