Pané sanatos si Post cu folos

Vizualizări: 14.377

Ma tin de cuvant cu rimele in titlu, se observa, da? 🙂

In primul rand sa nu uit de o promisune mai veche: au sosit cutitele ceramice. WHAU! De trei ori WHAU, de la fiecare dintre noi! Da, si Pavel a avut aceeasi expresie, WHAU, cand ne-a vazut cum studiem cutitele. E in etapa in care imita gesturi si reproduce cuvinte care ii plac, urmarind apoi atent reactiile pe care le provoaca in noi. Uneori am senzatia ca noi suntem copiii si el adultul, dupa strategiile pe care le adopta 🙂 . WHAU, pentru ca sunt pro-fe-si-o-na-le. Acum inteleg de ce un mare bucatar scria despe cutitele ceramice negre ca sunt “visul oricarui chef”. WHAU, pentru ca deja m-am taiat. Fara sa simt! Daca sunteti vitezomani ca mine in bucatarie, mare atentie la curatat legume si fructe cu aceste cutite. Cred ca cel mai intelept este totusi sa folositi un ‘peeler’, un instrument special gandit pentru a curata coaja, mai ales ca am vazut ca exista si asa ceva din ceramica. Altfel, sincer, riscati sa va accidentati serios. Spuneam ca nici nu am simtit cand m-am taiat, atat de ‘fin’ lucreaza sabiutzele astea japoneze, insa durerea si arsura ce urmeaza nu sunt chiar floare la ureche. Una peste alta, daca va bate gandul sa faceti o investitie, purcedeti fara ezitare, dar cu mare atentie la degete atunci cand le folositi. Gata cu protectia muncii :).

Am gatit ceva simplu, consistent si care poate fi servit si copiilor care deja au dintisori si pot mesteca.

Telina pané.

Nu fugiti! Daca nu va place telina, o puteti inlocui cu altceva: conopida, broccoli, varza, vinete, dovlecei, ciuperci. Iar pané -ul meu este nutritiv si sanatos: ne-prajit, fara grasime si fara proteina animala. Va reamintesc ca acolo unde nu indic cantitati, inseamna ca puteti pune dupa gustul personal. Cu curaj.

Ingrediente: telina (eu am folost 3 buc medii), 1 cana amestec fiert de quinoa si mei (se poate si cu 1 cana de orez fiert, recomand integral, daca nu aveti quinoa si mei), putin lapte vegetal facut in casa si neindulcit (se poate si apa sau zeama de la supa de zarzavat), cimbru, marar, boia dulce, usturoi, sare neiodata, 1 cana pesmet din paine integrala (de preferat de casa, reteta este in cartea mea Simplu.Versuri hranitoare, frumos ilustrata, versificata si cu alte sfaturi utile). La final, dupa ce sunt gata si scoase de la cuptor: ulei de masline presat la rece.

Mod de preparare:

  • se spala bine telina cu o perie sau se curata de coaja. se pregateste la abur sau se fierbe timp de 20 min in 1/2 l apa + 1/2 lingurita sare neiodata

  • se taie telina felii, groase de 1 cm

  • se pune pesmetul intr-o farfurie (varianta fara gluten este pesmet din mei sau din malai  nemodificat genetic)
  • sosul pentru pané se pune in alta farfurie si se pregateste la blenderul cu cupa asa: se mixeaza timp de cateva minute orezul/quinoa+mei + 1/2 cana lapte vegetal neindulcit/supa/apa  (de fapt atata lichid cat sa faca din cereale o pasta cremoasa, nu prea fluida) + fulgi drojdie + cimbru pulbere + marar + boia dulce + 1/2 lingurita sare neiodata + 1 catel usturoi.
  • se trece fiecare felie de telina prin sosul dat la blender, apoi prin pesmet
  • se pun intr-o tava tapetata cu pesmet sau pe hartie de copt si se lasa la cuptor 15-20 min (eu am electric, le-am pus la 170 grade)
  • cand sunt gata, arata asa.

Inante de a fi servita, exista urmatoarele optiuni:

  • se trece fiecare felie printr-un mujdei pregatit din jumatate cana apa, cateva linguri de ulei de masline presat la rece si 3-4 catei de usturoi. ATENTIE insa: faceti aceasta operatiune doar cu telina pe care urmati sa o consumati in ziua respectiva. V-am mai scris, cred, ca usturoiul proaspat e bun doar consumat pe loc, nici macar dupa cateva ore, deoarece devine toxic. Daca vreti sa mai pastrati pentru a doua zi, pregatiti atunci un nou sos.
  • Personal gasesc combinatia de mai sus drept cea mai gustoasa, insa, daca nu agreati usturoiul, puteti incerca alte sosuri, printre care si cel crudivor de rosii sau o maioneza/smantana vegana (imi place la nebunie cea din nuci de macadamia!).
  • Pentru copii, puteti servi fara nici un sos, daca aveti sau au retineri la usturoi. Noi i-am dat lui Pavel chiar asa (mai ales ca mujdeiul nu era foarte concentrat) si nu a avut nici un fel de reactie negativa personala sau din partea organismului :).

Garnituri: copii prefera piure de cartofi (eu il fac cu lapte vegetal, fulgi de drojdie si ulei de masline sau de samburi de struguri – DELICIOS!!) si … intotdeauna (stiu ca am mai spus, dar prefer sa ma asigur ca nu uit acest amanunt esential) cu ceva “viu” alaturi :), adica o generoasa portie de salata cat mai verde sau cat mai colorata si pe care sa o terminati prima. Ieri am folosit andive, le tai rondele si le amestec cu putin ulei si suc proaspat de lamaie. Desi au un gust usor amarui, le indragim pentru valoarea lor nutritiva si curativa. “Activeaza functia biliara, purifica stomacul, rinichii si uterul. Actioneaza ca expulzator a viermilor intestinali. Este recomandat contra congestiei ficatului. Purifica sangele, combate eruptiile pielii, imbunatateste digestia lenta si greoaie.” (Dr. Adrian Vander, Alfons Balbach, Daniel Boarim – Zarzavaturile in medicina naturista, pag 94).

Vin cu aceste retete in intampinarea dorintelor voastre pentru retete de post. A inceput de luni Postul Pastelui. “Daca un crestin aduna in viata lui foarte multe virtuti formale, dar nu umbla la suflet, virtutile seamana cu un vas cu lapte in care cineva a turnat o picatura de motorina”, spune Parintele Staniloae. Deoarece postul, acest mijloc duhovnicesc spre mantuire, tinde sa devina un scop, o stare de formalism, redusa in cea mai mare parte la efortul retinerilor culinare, am primit la predica ce precede inceputul Postului Pastilor, indemnul de a da rod de fapta buna si a evita “picatura de motorina”, renuntand prin metoda pasilor mici, la cate un pacat macar, in fiecare din posturile de peste an. Mi-am permis sa impartasesc cu voi aceste sfaturi duhovnicesti, impreuna cu gandul “Post cu folos!”.




Vizualizări: 14.377

Distribuie: